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  1. Article ; Online: Impaired Intestinal Permeability of Tricellular Tight Junctions in Patients with Irritable Bowel Syndrome with Mixed Bowel Habits (IBS-M).

    Awad, Karem / Barmeyer, Christian / Bojarski, Christian / Nagel, Oliver / Lee, In-Fah M / Schweiger, Michal R / Schulzke, Jörg-Dieter / Bücker, Roland

    Cells

    2023  Volume 12, Issue 2

    Abstract: ... in mixed-type IBS (IBS-M).: Methods: Colonoscopic biopsies were obtained from IBS-M patients. Epithelial ... sequencing was performed for gene expression and signaling pathway analysis.: Results: In IBS-M ... explains constipation in IBS-M, while ion permeability and sodium absorption were unaltered. Reduced ...

    Abstract Background: The underlying pathophysiology of irritable bowel syndrome (IBS) is still unclear. Our aim was to investigate the pathophysiological mechanisms of diarrhea, constipation, and antigen uptake in mixed-type IBS (IBS-M).
    Methods: Colonoscopic biopsies were obtained from IBS-M patients. Epithelial transport and barrier function of colonic mucosae were characterized in Ussing chambers using impedance spectroscopy. Mucosal permeability to macromolecules was measured. Western blotting for tight junction (TJ) proteins was performed and their subcellular localization was visualized by confocal microscopy. RNA-sequencing was performed for gene expression and signaling pathway analysis.
    Results: In IBS-M, epithelial resistance and ENaC-dependent sodium absorption were unchanged, while short-circuit current reflecting chloride secretion was reduced. Concomitantly, epithelial permeability for fluorescein and FITC-dextran-4000 increased. TJ protein expression of occludin decreased, whereas claudins were unaltered. Confocal microscopy revealed the de-localization of tricellulin from tricellular TJs. Involved pathways were detected as proinflammatory cytokine pathways, LPS, PGE2, NGF, and vitamin D.
    Conclusions: Decreased anion secretion explains constipation in IBS-M, while ion permeability and sodium absorption were unaltered. Reduced occludin expression resulted in the delocalization of tricellulin from the tricellular TJ, leading to increased macromolecular permeability that contributes to antigen influx into the mucosa and perpetuates a low-grade inflammatory process.
    MeSH term(s) Humans ; Irritable Bowel Syndrome/metabolism ; Tight Junctions/metabolism ; Occludin/metabolism ; MARVEL Domain Containing 2 Protein/metabolism ; Constipation/metabolism ; Tight Junction Proteins/metabolism ; Permeability ; Habits
    Chemical Substances Occludin ; MARVEL Domain Containing 2 Protein ; Tight Junction Proteins
    Language English
    Publishing date 2023-01-05
    Publishing country Switzerland
    Document type Journal Article ; Research Support, Non-U.S. Gov't
    ZDB-ID 2661518-6
    ISSN 2073-4409 ; 2073-4409
    ISSN (online) 2073-4409
    ISSN 2073-4409
    DOI 10.3390/cells12020236
    Database MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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  2. Article ; Online: Donald H. Gilden, M.D.

    Owens, Gregory P / Nagel, Maria A / Mahalingam, Ravi / Cohrs, Randall J

    Journal of neuroimmunology

    2017  Volume 308, Page(s) 2–5

    Language English
    Publishing date 2017-01-06
    Publishing country Netherlands
    Document type Journal Article
    ZDB-ID 8335-5
    ISSN 1872-8421 ; 0165-5728
    ISSN (online) 1872-8421
    ISSN 0165-5728
    DOI 10.1016/j.jneuroim.2017.01.002
    Database MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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  3. Book: M 3

    Frischherz, Bruno / Muff, Pius / Nagel, Erik / Peter, Daniel

    der Managementansatz der Hochschule Luzern - Wirtschaft

    (Bericht / Hochschule Luzern - Wirtschaft ; 001/2011)

    2011  

    Title variant M3
    Author's details Daniel Peter; Erik Nagel; Bruno Frischherz; Pius Muff
    Series title Bericht / Hochschule Luzern - Wirtschaft ; 001/2011
    Keywords Management ; Holismus ; Schweiz
    Language German
    Size 136 S, graph. Darst.
    Publisher Hochschule Luzern - Wirtschaft
    Publishing place Luzern
    Document type Book
    Database ECONomics Information System

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  4. Article ; Conference proceedings: Ein neues Staging System für Patienten mit fortgeschrittenem Hepatozellulären Karzinom: der Munich-Sorafenib Score (M-SOR)

    Merz, J / Nagel, D / op den Winkel, P / Hempe, S / Steib, CJ / Schmidt, L / Gerbes, AL / Kolligs, FT / op den Winkel, M

    Zeitschrift für Gastroenterologie

    2016  

    Abstract: ... signifikant unterschiedliche Stadien (p < 0,0001) (: Tab. 1: M-SOR: A: B: C: N: 52 45 11: Median ... untersucht. Diese wurden als Basis für die Entwicklung des Munich-Sorafenib Scores (M-SOR) verwendet. Zudem ... mit M-SOR verglichen.: Ergebnisse: Als unabhängige prognostische Faktoren konnten die Tumorlast (≥50 ...

    Event/congress 44. Jahrestagung der Gesellschaft für Gastroenterologie in Bayern e.V., Straubing, 2016
    Abstract Hintergrund: Etwa 40% der Patienten mit HCC werden erst in einem fortgeschrittenen Stadium diagnostiziert, in dem keine operative oder radiologisch interventionelle Therapie mehr möglich ist. Für diese Pat. stellt Sorafenib die Standardtherapie dar. Eine adäquate Selektion ist entscheidend, um diejenigen Patienten zu identifizieren, die tatsächlich von dieser systemischen Therapie profitieren. Dafür ist ein gutes Staging bzw. Prognose-System erforderlich. Das von den meisten Leitlinien empfohlene HCC Staging System ist die Barcelona Klassifikation (BCLC). BCLC empfiehlt Sorafenib für Pat. im Stadium BCLC-C. Allerdings wurde BCLC als breites, die gesamte Spannweite der HCC Erkrankung umfassendes System, in einem inhomogenen Patienten-Kollektiv und lange vor der Sorafenib Ära entwickelt.
    Ziel: der Studie war daher, die Überprüfung der BCLC und anderer HCC Staging Scores bei Sorafenib Therapie sowie die Entwicklung eines Sorafenib-spezifischen Prognose Scores.
    Methoden: Eine Kohorte von 111 am KUM mit Sorafenib behandelten HCC Patienten wurde retrospektiv bezüglich multivariat signifikanter prognostischer Faktoren untersucht. Diese wurden als Basis für die Entwicklung des Munich-Sorafenib Scores (M-SOR) verwendet. Zudem wurde die prognostische Wertigkeit der wichtigsten etablierten HCC Staging Systeme (BCLC, CLIP, JIS, GETCH, TNM, Okuda, Child-Pugh) in diesem Kollektiv mittels c-index und Akaike Information criterion (AIC) mit M-SOR verglichen.
    Ergebnisse: Als unabhängige prognostische Faktoren konnten die Tumorlast (≥50% vs. < 50% des Lebervolumens) (p = 0,0033), Ascites (p < 0,0001) und die GOT (p < 0,0001) identifiziert werden. Der auf diesen 3 Parametern basierende M-SOR Score unterscheidet 3 prognostisch signifikant unterschiedliche Stadien (p < 0,0001) (
    Tab. 1: M-SOR: A: B: C: N: 52 45 11
    Median (Monate): 18,7 5,7 2,0 95%-KI 15,6 – 21,8 2,7 – 8,7 1,6 – 2,4
    p-Wert gesamt: 0,0001: I vs. II < 0,0001 II vs. III < 0,0001
    Überlebensrate (%): 12 Monate 61,8 19,4 24 Monate 31,8 36 Monate 28,3 Das mediane Überleben im Stadium A betrug 18,7 Monate (95%-KI 15,6 – 21,8), im Stadium B 5,7 Monate (95%-KI 2,7 – 8,7) und im Stadium C 2 Monate (95%-KI 1,6 – 2,4) (
    Abb. 1: Abb. 1: Kaplan-Meier-Kurven M-SOR-Score (n = 108, p < 0,0001)
    Patienten : unter Risiko: 52 25 9 4
    A: 45 7
    B: 11
    C: Verglichen mit allen anderen etablierten Staging Systemen wies M-SOR den besten c-index (0,70 (95%-KI 0,65 – 0,75)) und AIC Wert (621) auf. Mit dem Bootstrap-Resampling Verfahren wurde eine externe Validierung von M-SOR simuliert; auch hier konnte ein vergleichbar guter c-index von 0,69 (95% KI 0,65 – 0-72) dokumentiert werden. BCLC konnte zwar in den Stadien B, C und D signifikant unterschiedliche prognostische Untergruppen identifizieren (B vs. C: p = 0,006; C vs. D: p = 0,049), zeigte sich jedoch mit einem c-index von 0,61 (95% KI 0,55 – 0,67) und einem AIC von 655 dem M-SOR Score unterlegen.
    Schlussfolgerung: M-SOR ist den etablierten HCC Staging Systemen einschließlich dem BCLC-System in der Prognoseabschätzung von Sorafenib-Patienten überlegen. Das BCLC-System berücksichtigt nicht alle Parameter, die die Prognose von Sorafenib-Patienten bestimmen. Der M-SOR Score erlaubt eine klare Zuordnung der Patienten zu drei prognostischen Gruppen. M-SOR sollte vor der klinischen Anwendung extern und prospektiv validiert werden. Sollten sich hierbei die Ergebnisse bestätigen, wäre eine Behandlung mit Sorafenib bei M-SOR C Patienten nicht zu empfehlen.
    Language German
    Publishing date 2016-05-11
    Publishing place Stuttgart ; New York
    Document type Article ; Conference proceedings
    ZDB-ID 201387-3
    ISSN 1439-7803 ; 0044-2771 ; 0172-8504
    ISSN (online) 1439-7803
    ISSN 0044-2771 ; 0172-8504
    DOI 10.1055/s-0036-1582060
    Database Thieme publisher's database

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  5. Article ; Online: Longitudinal systolic ventricular interaction in pediatric and young adult patients with TOF: a cardiac magnetic resonance and M-mode echocardiographic study.

    Koestenberger, Martin / Ravekes, William / Nagel, Bert / Avian, Alexander / Heinzl, Bernd / Fritsch, Peter / Sorantin, Erich / Cvirn, Gerhard / Rehak, Thomas / Gamillscheg, Andreas

    The international journal of cardiovascular imaging

    2013  Volume 29, Issue 8, Page(s) 1707–1715

    Abstract: ... right ventricular (RV) interaction using M-mode compared to magnetic resonance imaging (MRI) data in 146 pediatric ... of longitudinal M-mode echocardiography [i.e., tricuspid annular plane systolic excursion (TAPSE); the mitral ... annular plane systolic excursion (MAPSE)] compared to longitudinal function parameters using MRI. M-mode ...

    Abstract Aim of this prospective study was to evaluate longitudinal systolic left ventricular (LV)-right ventricular (RV) interaction using M-mode compared to magnetic resonance imaging (MRI) data in 146 pediatric and adults with operated tetralogy of Fallot (TOF). We determined biventricular measures of longitudinal M-mode echocardiography [i.e., tricuspid annular plane systolic excursion (TAPSE); the mitral annular plane systolic excursion (MAPSE)] compared to longitudinal function parameters using MRI. M-mode data were compared to established normal z-score values. We found a good correlation between MAPSE and LVEF values (r = 0.788; p < 0.001). Correlations between MRI derived MAPSE and M-mode guided MAPSE (r = 0.879, p < 0.001), and between MRI derived TAPSE and M-mode guided TAPSE were significant (r = 0.780, p < 0.001). While the LVEF was normal in patients with a normal RVEF, the LVEF was decreased in patients with significantly reduced RVEF. Patients with a significantly dilated RV (RVEDVi > 150 ml/m(2)) showed a significantly reduced mean MAPSE of 1.30 ± 0.26 cm. LV longitudinal function decreases below -2 SD of normal MAPSE z-score values after a mean of 22 postoperative years. Our data confirm progressive adverse RV-LV interaction in the long-term follow-up of TOF. We show that simple M-mode measurement of the longitudinal LV function (i.e. MAPSE) is a sufficient surrogate for estimation of LVEF. Therefore determination of the MAPSE is a helpful additional tool for LV systolic function assessment late after TOF repair.
    MeSH term(s) Adolescent ; Adult ; Age Factors ; Cardiac Surgical Procedures/adverse effects ; Case-Control Studies ; Child ; Child, Preschool ; Echocardiography ; Female ; Humans ; Hypertrophy, Right Ventricular/diagnostic imaging ; Hypertrophy, Right Ventricular/etiology ; Hypertrophy, Right Ventricular/physiopathology ; Infant ; Infant, Newborn ; Longitudinal Studies ; Magnetic Resonance Imaging, Cine ; Male ; Mitral Valve/diagnostic imaging ; Mitral Valve/physiopathology ; Predictive Value of Tests ; Prospective Studies ; Stroke Volume ; Systole ; Tetralogy of Fallot/diagnostic imaging ; Tetralogy of Fallot/physiopathology ; Tetralogy of Fallot/surgery ; Time Factors ; Treatment Outcome ; Tricuspid Valve/diagnostic imaging ; Tricuspid Valve/physiopathology ; Ventricular Dysfunction, Left/diagnostic imaging ; Ventricular Dysfunction, Left/etiology ; Ventricular Dysfunction, Left/physiopathology ; Ventricular Dysfunction, Right/diagnostic imaging ; Ventricular Dysfunction, Right/etiology ; Ventricular Dysfunction, Right/physiopathology ; Ventricular Function, Left ; Ventricular Function, Right ; Young Adult
    Language English
    Publishing date 2013-07-03
    Publishing country United States
    Document type Comparative Study ; Journal Article
    ZDB-ID 2055311-0
    ISSN 1875-8312 ; 1573-0743 ; 1569-5794 ; 0167-9899
    ISSN (online) 1875-8312 ; 1573-0743
    ISSN 1569-5794 ; 0167-9899
    DOI 10.1007/s10554-013-0261-3
    Database MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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  6. Article: Overexpression of the Drosophila ATR homologous checkpoint kinase Mei-41 induces a G2/M checkpoint in Drosophila imaginal tissue

    Bayer, Fabienne E / Zimmermann, Mirjam / Preiss, Anette / Nagel, Anja C

    Hereditas. 2018 Dec., v. 155, no. 1

    2018  

    Abstract: ... Overexpression of mei-41 in wing and eye anlagen affects proliferation and a G2/M checkpoint even in the absence ...

    Abstract BACKGROUND: DNA damage generally results in the activation of ATM/ATR kinases and the downstream checkpoint kinases Chk1/Chk2. In Drosophila melanogaster, the ATR homologue meiotic 41 (mei-41) is pivotal to DNA damage repair and cell cycle checkpoint signalling. Although various mei-41 mutant alleles have been analyzed in the past, no gain-of-function allele is yet available. To fill this gap, we have generated transgenic flies allowing temporal and tissue-specific induction of mei-41. RESULTS: Overexpression of mei-41 in wing and eye anlagen affects proliferation and a G2/M checkpoint even in the absence of genomic stress. Similar consequences were observed following the overexpression of the downstream kinase Grapes (Grp) but not of Loki (Lok), encoding the respective Drosophila Chk1 and Chk2 homologues, in agreement with their previously reported activities. Moreover, we show that irradiation induced cell cycle arrest was prolonged in the presence of ectopic mei-41 expression. Similar to irradiation stress, mei-41 triggered the occurrence of a slower migrating form of Grp, implying specific phosphorylation of Grp in response to either signal. Using a p53R-GFP biosensor, we further show that overexpression of mei-41 was sufficient to elicit a robust p53 activation in vivo. CONCLUSION: We conclude that overexpression of the Drosophila ATR homologue mei-41 elicits an effectual DNA damage response irrespective of irradiation.
    Keywords DNA damage ; DNA repair ; Drosophila melanogaster ; alleles ; biosensors ; cell cycle checkpoints ; eyes ; gain-of-function mutation ; genomics ; irradiation ; meiosis ; mutants ; phosphorylation ; phosphotransferases (kinases)
    Language English
    Dates of publication 2018-12
    Size p. 27.
    Publishing place BioMed Central
    Document type Article
    ZDB-ID 214294-6
    ISSN 1601-5223 ; 0018-0661
    ISSN (online) 1601-5223
    ISSN 0018-0661
    DOI 10.1186/s41065-018-0066-4
    Database NAL-Catalogue (AGRICOLA)

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  7. Article ; Conference proceedings: Der M-TACE Score ist dem BCLC Score in der Prognoseabschätzung von TACE-Patienten überlegen: Identifikation von unabhängigen Risikofaktoren

    op den Winkel, M / Nagel, D / op den Winkel, P / Trojan, J / Goeller, M / Merz, J / Hempe, S / Paprottka, PM / Haug, A / Lamerz, R / Steib, C / Göke, B / Kolligs, FT

    Zeitschrift für Gastroenterologie

    2013  

    Abstract: ... Scores und des M-TACE-Scores mittels des c-Index. Externe Validierung des M-TACE-Scores am TACE Kollektiv ... basierende M-TACE Score unterscheidet 3 prognostische Gruppen mit einem medianen Überleben von 35,2 Monaten ... signifikant voneinander (p < 0,0001). Im direkten Vergleich zeigte sich der M-TACE-Score mit einem c-Index ...

    Event/congress 68. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten mit Sektion Endoskopie - 7. Herbsttagung der Deutschen Gesellschaft für Allgemein- und Viszeralchirurgie gemeinsam mit den Arbeitsgemeinschaften der DGAV - Viszeralmedizin 2013, Nürnberg, 2013
    Abstract Einleitung: Das etablierte BCLC- (Barcelona Clinic for Liver Cancer) Staging- und Prognose-System empfiehlt nur für Patienten im intermediären Stadium B als Therapie eine Transarterielle Chemoembolisation (TACE). Im klinischen Alltag werden auch Patienten in anderen BCLC-Stadien mittels TACE behandelt.
    Ziele: Überprüfung der prognostischen Güte des BCLC-Systems bei Patienten, die mittels TACE behandelt werden. Suche nach unabhängigen prognostischen Faktoren. Entwicklung eines optimierten Prognosescores für TACE-Patienten.
    Methodik: In einer retrospektiven Analyse von 186 TACE-Patienten wurden BCLC und andere Staging Systeme evaluiert. Suche nach multivariat signifikanten Prognosefaktoren. Konstruktion eines Prognosemodells (Munich-TACE-Score) basierend auf den identifizierten Prognosefaktoren. Ranking der etablierten Scores und des M-TACE-Scores mittels des c-Index. Externe Validierung des M-TACE-Scores am TACE Kollektiv (n = 71) des Frankfurter Zentrums.
    Ergebnisse: Das BCLC-System war nicht in der Lage, TACE-Patienten der Subgruppen BCLC-B und BCLC-C hinsichtlich ihres Überlebens zu unterscheiden (p = 0,95). Die Analyse von 29 etablierten und potentiellen Prognosefaktoren identifizierte AFP, Bilirubin, CRP, Kreatinin, Quick und BCLC-Tumorausdehnung als unabhängige prognostische Faktoren. Der auf diesen 6 Parametern basierende M-TACE Score unterscheidet 3 prognostische Gruppen mit einem medianen Überleben von 35,2 Monaten (95% CI; 32,4 – 53,9), 16,9 Monaten (95% CI, 13,7 – 21,0) und 8,6 Monaten (95% CI, 5,9 – 11,6) signifikant voneinander (p < 0,0001). Im direkten Vergleich zeigte sich der M-TACE-Score mit einem c-Index von 0.710 (95% CI, 0,673 – 0,748) dem BCLC-Score mit einem c-Index von 0.597 (95% CI, 0,548 – 0,645) signifikant überlegen. Die externe Validierung an einer unabhängigen Patientenkohorte bestätigte diese Ergebnisse.
    Schlussfolgerung: Das BCLC-System ist zur Prognoseabschätzung von TACE-Patienten in den BCLC-Stadien B und C nicht geeignet. Andere als die dem BCLC-System zugrunde liegenden Parameter bestimmen die Prognose von TACE-Patienten. Der M-TACE-Score überwindet dieses Problem und erlaubt eine klare Zuordnung der Patienten zu drei prognostischen Gruppen. Die vom BCLC-System vorgeschlagene Allokation von Patienten zur TACE muss hinterfragt werden.
    Language German
    Publishing date 2013-08-16
    Publishing place Stuttgart ; New York
    Document type Article ; Conference proceedings
    ZDB-ID 201387-3
    ISSN 1439-7803 ; 0044-2771 ; 0172-8504
    ISSN (online) 1439-7803
    ISSN 0044-2771 ; 0172-8504
    DOI 10.1055/s-0033-1352722
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  8. Article: Die Auswirkungen von Romifidin auf die Myokardfunktion herzgesunder und herzkranker Pferde, gemessen mit der M-Mode- und PW-Gewebedoppler-echokardiografie.

    Nagel, Deborah / Gehlen, Heidrun

    Berliner und Munchener tierarztliche Wochenschrift

    2013  Volume 126, Issue 9-10, Page(s) 436–443

    Abstract: ... without increased heart dimensions) and group 3 (heart disease with increased heart dimensions). Heart rate (HF), M ... compared to the M-mode parameters indicate that the parameter myocardial velocity measured with TDI ...

    Title translation The effectiveness of romifidine on myocardial function in horses with and without heart disease, evaluated with M-mode echocardiography and PW-tissue Doppler imaging.
    Abstract The aim of this study was to evaluate to what extent the myocardial function in horses (measured by PW-tissue Doppler = PW-TDI) is affected during a sedation with romifidine (0.04 mg/kg, i. v.), particularly in case of an accompanying heart disease. Based on an echo- and electrocardiographic examination, a total of 45 horses was subdivided into group 1 (no heart disease), group 2 (heart disease without increased heart dimensions) and group 3 (heart disease with increased heart dimensions). Heart rate (HF), M-mode- (FS%) and TDI-measurements were performed before and after the application of romifidine. The velocities of the radial myocardial movement in the left and right ventricular wall were evaluated using PW-TDI. The TDI parameters included the isovolumic contraction (IVC), the systolic (S) as well as the early (E) and late diastolic maximal velocity (A). After the application of romifidine HF and FS were significantly decreased in all groups. IVC, S and E, determined by PW-TDI were also significantly decreased in both ventricular walls. A significant difference between groups was shown for the isovolumic contraction in the left ventricular wall. This was observed distinctly more in horses with heart disease and increased heart dimensions compared to horses with heart disease but no increased heart dimensions. The results of the study indicate that PW-TDI is a suitable imaging technique to analyse the effects of romifidine on equine myocardial function. The major percentage change after application of romifidine for TDI measurements compared to the M-mode parameters indicate that the parameter myocardial velocity measured with TDI appeared to be the most sensitive parameter to document romifidine--induced changes on the myocardium.
    MeSH term(s) Adrenergic alpha-2 Receptor Agonists/pharmacology ; Anesthetics/pharmacology ; Animals ; Cardiomyopathies/diagnostic imaging ; Cardiomyopathies/physiopathology ; Cardiomyopathies/veterinary ; Echocardiography/veterinary ; Echocardiography, Doppler, Pulsed/veterinary ; Electrocardiography/veterinary ; Heart/drug effects ; Heart/physiopathology ; Horse Diseases/diagnostic imaging ; Horse Diseases/physiopathology ; Horses/physiology ; Imidazoles/pharmacology
    Chemical Substances Adrenergic alpha-2 Receptor Agonists ; Anesthetics ; Imidazoles ; romifidine (876351L05K)
    Language German
    Publishing date 2013-09
    Publishing country Germany
    Document type Journal Article
    ZDB-ID 5674-1
    ISSN 0005-9366
    ISSN 0005-9366
    Database MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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  9. Article ; Conference proceedings: Longitudinal Systolic Left Ventricular-Right Ventricular Interaction in Pediatric and Young Adult Patients with TOF: A Magnetic Resonance Imaging and M-Mode Echocardiography Study

    Koestenberger, M / Ravekes, W / Nagel, B / Heinzl, B / Fritsch, P / Gamillscheg, A

    The Thoracic and Cardiovascular Surgeon

    2013  

    Abstract: ... Methods: We determined measures of longitudinal M-mode echocardiography (i.e., tricuspid annular plane ... function parameters using magnetic resonance imaging (MRI). M-Mode data were compared with established ... p < 0.001). Correlations between MRI derived MAPSE and M-mode guided MAPSE ( r = 0.879, p < 0.001 ...

    Event/congress „Das Herz im Fokus“, Weimar, Germany, 2013
    Abstract Purpose: The aim of this study was to evaluate longitudinal systolic left ventricular (LV)-right ventricular (RV) interaction in 146 pediatric and young adult patients with operated tetralogy of Fallot (TOF).
    Methods: We determined measures of longitudinal M-mode echocardiography (i.e., tricuspid annular plane systolic excursion [TAPSE]; the mitral annular plane systolic excursion [MAPSE]) compared with longitudinal function parameters using magnetic resonance imaging (MRI). M-Mode data were compared with established normal z-score values.
    Results: We found a good correlation between MAPSE and LVEF values ( r = 0.788; p < 0.001). Correlations between MRI derived MAPSE and M-mode guided MAPSE ( r = 0.879, p < 0.001), and between MRI derived TAPSE and M-mode guided TAPSE were significant ( r = 0.780, p < 0.001). Although the LVEF was normal in patients with a normal RVEF, the LVEF was decreased in patients with significantly reduced RVEF. Patients with a significantly dilated RV showed a significantly reduced mean MAPSE of 1.30 ± 0.26 cm. LV longitudinal function decreases below –2 SD of normal MAPSE z-score values after a mean of 22 postoperative years.
    Conclusions: Our data confirm progressive adverse RV-LV interaction in the long-term follow-up of TOF. We show that simple M-mode measurement of the longitudinal LV function (i.e., MAPSE) is a sufficient surrogate for estimation of LVEF. In case of poor sonographic windows, MAPSE measurement is helpful for LV systolic function assessment.
    Language English
    Publishing date 2013-10-16
    Publishing place Stuttgart ; New York
    Document type Article ; Conference proceedings
    ZDB-ID 800050-5
    ISSN 1439-1902 ; 0171-6425 ; 0946-4778 ; 0172-6137
    ISSN (online) 1439-1902
    ISSN 0171-6425 ; 0946-4778 ; 0172-6137
    DOI 10.1055/s-0033-1354537
    Database Thieme publisher's database

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  10. Article ; Conference proceedings: Eosinophiles kationisches Protein (ECP) im Serum bei Patienten mit M. Crohn vor und nach Darmresektion: Suppressiver Effekt einer Therapie mit Mesalazin (Pentasa)

    Wildner, S / Nägel, A / Weidenhiller, M / Hahn, EG / Raithel, M

    Zeitschrift für Gastroenterologie

    2005  

    Abstract: ... Zeichen des endoskopischen Rezidivs beim M. Crohn nach Darmresektion erkannt. Im folgenden wurde ... für ein klinisches (CDAI) oder endoskopisches (Rutgeerts) Rezidiv des M. Crohn nach Darmresektion gilt.: Methoden ... Bei 318 Patienten mit Z.n. Darmoperation wegen M. Crohn wurden prä- und postoperativ über 18 Monate ...

    Event/congress XXXIII. Kongress der Gesellschaft für Gastroenterologie in Bayern e.V., Amberg, 2005
    Abstract Hintergrund: Eosinophile Granulozyten in der Darmschleimhaut wurden als eines der frühesten Zeichen des endoskopischen Rezidivs beim M. Crohn nach Darmresektion erkannt. Im folgenden wurde untersucht, ob der für Eosinophile spezifische Mediator, das ECP im Serum als prognostischer Parameter für ein klinisches (CDAI) oder endoskopisches (Rutgeerts) Rezidiv des M. Crohn nach Darmresektion gilt.
    Methoden: Bei 318 Patienten mit Z.n. Darmoperation wegen M. Crohn wurden prä- und postoperativ über 18 Monate im Rahmen der PentMC6-Studie (Pentasa 4.0g/die) die Serum-ECP-Spiegel [µg/l] bestimmt und mit denen von 55 darmgesunden Kontrollen verglichen..
    Ergebnisse: Im Vgl. zur Kontrollgruppe (5.2) sind die ECP-Werte der Patienten mit M. Crohn signifikant erhöht (36.4). Die ECP-Spiegel fallen direkt postoperativ ab (31,9) und steigen dann aber kontinuierlich im Verlauf der 18 Monate an (42.7). Bei Patienten, die Mesalazin erhielten, waren die ECP-Spiegel (33.7) signifikant niedriger als bei Patienten, die Placebo erhielten (38.9, p=0.01). In beiden Gruppen fand sich kein ECP-Anstieg vor einem klinischen oder endoskopischen Rezidiv.
    Schlussfolgerungen: Die Serum-ECP-Spiegel sind bei M. Crohn im Vgl. zu Darmgesunden um mehr als das 6-fach erhöht, unabhängig davon ob, die ECP-Bestimmung vor oder nach einer Darmoperation erfolgte. Auch die kontinuierlich erhöhten postoperativen ECP-Werte sind Ausdruck einer in Remission bestehenden entzündlichen Aktivität der eosinophilen Granulocyten. Obwohl die mit Mesalazin behandelten Patienten signifikant niedrigere ECP-Spiegel aufwiesen, konnte anhand des individuellen Langzeitverlaufs kein prädiktiver Wert des Serum-ECPs gefunden werden, um den individuellen klinischen und endoskopischen Verlauf des M. Crohn vorherzusagen.
    Language German
    Publishing date 2005-10-17
    Publishing place Stuttgart ; New York
    Document type Article ; Conference proceedings
    ZDB-ID 201387-3
    ISSN 1439-7803 ; 0044-2771 ; 0172-8504
    ISSN (online) 1439-7803
    ISSN 0044-2771 ; 0172-8504
    DOI 10.1055/s-2005-921844
    Database Thieme publisher's database

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