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  1. Book ; Thesis: Characterization of BSK65-MONO1, a transcript differentially expressed in clinically active rheumatoid arthritis

    Martinez-Gamboa, Lorena

    2016  

    Author's details vorgelegt von Dipl.-Biol. Lorena Martinez Gamboa
    Language English
    Size IX, 131 Seiten, Illustrationen, 30 cm
    Publishing place Berlin
    Publishing country Germany
    Document type Book ; Thesis
    Thesis / German Habilitation thesis Dissertation, Technische Universität Berlin, 2016
    HBZ-ID HT019464109
    Database Catalogue ZB MED Medicine, Health

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  2. Article: Evaluation von Immunoassays zum Nachweis von Anti-Drug Antikörpern gegen Infliximab und korrespondierenden Infliximab Serumspiegeln bei Spondyloarthritis im klinischen Alltag

    von Bremen, Helene / Gamboa, Lorena Martinez / Zernicke, Jan / Poddubnyy, Denis / Feist, Eugen

    Aktuelle Rheumatologie

    2019  Volume 46, Issue 05, Page(s) 465–473

    Abstract: Hintergrund: TNF-α-Inhibitoren sind wirksame Medikamente bei vielen chronisch-inflammatorischen Erkrankungen. Trotz eines akzeptablen Wirkansprechens gibt es einen beachtlichen Anteil an Patienten, bei denen ein primärer oder sekundärer Wirkverlust ... ...

    Abstract Hintergrund: TNF-α-Inhibitoren sind wirksame Medikamente bei vielen chronisch-inflammatorischen Erkrankungen. Trotz eines akzeptablen Wirkansprechens gibt es einen beachtlichen Anteil an Patienten, bei denen ein primärer oder sekundärer Wirkverlust beobachtet wird. Eine mögliche Erklärung für das fehlende Therapieansprechen wird in der Immunogenität von Biologika gesehen. Die resultierenden Anti-Drug-Antikörper (ADA) können die Wirkung der Biologika abschwächen und/oder unerwünschte Arzneimittelwirkungen hervorrufen.
    Ziel: Durch diese Arbeit sollten 2 neue Testverfahren zum Nachweis von ADA gegen Infliximab und die korrespondierenden Serumspiegel evaluiert werden. Dazu gehört ebenfalls die Klärung der Praktikabilität eines therapeutischen Drugmonitorings (TDM) sowie das Erfassen von ADA assoziierten Nebenwirkungen und Therapieversagen für den klinischen Alltag. Es sollte eine Einschätzung darüber gegeben werden, welche Effekte das Auftreten von ADA auf den Medikamentenspiegel und den Verlauf von entzündlich-rheumatischen Erkrankungen im Rahmen der Verlaufsuntersuchungen hat.
    Patienten und Methodik: Die vorliegende Studie umfasst 30 mit Infliximab behandelte Patienten (30% weiblich, mittleres Alter 55,5 Jahre, min. 33 Jahre, max. 73 Jahre) mit zuvor gesicherter PsA (20%) oder axialer SpA (80%). Bei 36,7% bestand eine Begleitmedikation mit einem konventionellen Basistherapeutikum (cDMARD). Bei den vorhandenen Proben wurden zu 2 Zeitpunkten (ZP) der Serumspiegel des Therapieantikörpers, sowie die totalen ADA (tADA) und freien ADA (fADA) mittels Enzyme-Linked-Immuno-Sorbent-Assay (ELISA) bestimmt und in Zusammenhang mit der Krankheitsaktivität gesetzt. Weiter wurde die Inter-Assay-Variabilität untersucht.
    Ergebnisse: Bei 19 Patienten (63,3%) wurden positive tADA nachgewiesen, bei 13 Patienten (43,3%) auch fADA. Bei Nachweis von positiven tADA fanden sich zu 94,7% zeitweise subtherapeutische Infliximabkonzentrationen. Hohe tADA Titer gingen mit einer höheren Krankheitsaktivität einher. fADA traten nur bei mittleren bis hohen tADA-Titern auf. Bei 30% der Patienten fanden sich tADA trotz klinischer Remission der Erkrankung. Zwischen den beiden Assays zur Erfassung des Infliximab Serumspiegels gab es zu beiden Messzeitpunkten eine hohe Interassay-Übereinstimmung (1. ZP r=0,78, p=0,01; 2. ZP r=0,96, p=0,01).
    Schlussfolgerungen: Eine Erfassung von ADA sollte im Kontext mit den korrespondierenden Medikamenten-Serumspiegeln im Rahmen der Verlaufsuntersuchungen erfolgen, um relevante Informationen für das Monitoring einer Infliximabtherapie im klinischen Alltag zu erhalten. Bei der Untersuchung auf ADA sollte zwischen niedrigen und hohen tADA unterschieden werden, da hohe Spiegel mit dem Auftreten von fADA und erhöhter Krankheitsaktivität assoziiert sind. Die Ergebnisse müssen jedoch immer auf den individuellen Fall im Zusammenhang mit der klinischen Situation bezogen werden, da ADA sogar bei klinischer Remission auftreten können.
    Keywords Drug-Monitoring ; Anti-Drug-Antikörper ; Biologika ; Infliximab ; biologics ; infliximab ; drug monitoring ; anti-drug antibodies
    Language German
    Publishing date 2019-12-17
    Publisher Georg Thieme Verlag KG
    Publishing place Stuttgart ; New York
    Document type Article
    ZDB-ID 131267-4
    ISSN 1438-9940 ; 0341-051X
    ISSN (online) 1438-9940
    ISSN 0341-051X
    DOI 10.1055/a-1033-8153
    Database Thieme publisher's database

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  3. Article ; Online: Improving target assessment in biomedical research: the GOT-IT recommendations.

    Emmerich, Christoph H / Gamboa, Lorena Martinez / Hofmann, Martine C J / Bonin-Andresen, Marc / Arbach, Olga / Schendel, Pascal / Gerlach, Björn / Hempel, Katja / Bespalov, Anton / Dirnagl, Ulrich / Parnham, Michael J

    Nature reviews. Drug discovery

    2020  Volume 20, Issue 1, Page(s) 64–81

    Abstract: Academic research plays a key role in identifying new drug targets, including understanding target biology and links between targets and disease states. To lead to new drugs, however, research must progress from purely academic exploration to the ... ...

    Abstract Academic research plays a key role in identifying new drug targets, including understanding target biology and links between targets and disease states. To lead to new drugs, however, research must progress from purely academic exploration to the initiation of efforts to identify and test a drug candidate in clinical trials, which are typically conducted by the biopharma industry. This transition can be facilitated by a timely focus on target assessment aspects such as target-related safety issues, druggability and assayability, as well as the potential for target modulation to achieve differentiation from established therapies. Here, we present recommendations from the GOT-IT working group, which have been designed to support academic scientists and funders of translational research in identifying and prioritizing target assessment activities and in defining a critical path to reach scientific goals as well as goals related to licensing, partnering with industry or initiating clinical development programmes. Based on sets of guiding questions for different areas of target assessment, the GOT-IT framework is intended to stimulate academic scientists' awareness of factors that make translational research more robust and efficient, and to facilitate academia-industry collaboration.
    MeSH term(s) Biomedical Research/standards ; Drug Discovery ; Drug Industry/standards ; Humans ; Molecular Targeted Therapy ; Pharmaceutical Preparations/chemistry ; Pharmaceutical Preparations/metabolism
    Chemical Substances Pharmaceutical Preparations
    Keywords covid19
    Language English
    Publishing date 2020-11-16
    Publishing country England
    Document type Journal Article ; Research Support, Non-U.S. Gov't ; Review
    ZDB-ID 2062954-0
    ISSN 1474-1784 ; 1474-1776
    ISSN (online) 1474-1784
    ISSN 1474-1776
    DOI 10.1038/s41573-020-0087-3
    Database MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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  4. Article ; Online: A phase II investigator-initiated pilot study with low-dose cyclosporine A for the treatment of articular involvement in primary Sjögren's syndrome.

    Kedor, Claudia / Zernicke, Jan / Hagemann, Anja / Gamboa, Lorena Martinez / Callhoff, Johanna / Burmester, Gerd-Rüdiger / Feist, Eugen

    Clinical rheumatology

    2016  Volume 35, Issue 9, Page(s) 2203–2210

    Abstract: Unlabelled: This study aims to investigate the efficacy and safety of low-dose cyclosporine A (CyA) in patients with primary Sjögren's syndrome (pSS) and articular involvement. This phase II open-label clinical study included 30 patients meeting the ... ...

    Abstract Unlabelled: This study aims to investigate the efficacy and safety of low-dose cyclosporine A (CyA) in patients with primary Sjögren's syndrome (pSS) and articular involvement. This phase II open-label clinical study included 30 patients meeting the American-European Consensus group criteria for pSS with active joint involvement under stable symptomatic therapy. Treatment consisted of approximately 2 mg kg(-1) body weight of CyA day(-1) over a period of 16 weeks. The primary endpoint was defined as a reduction in the number of painful and/or swollen joints at end of treatment (EOT). Secondary endpoints included the changes in general health, sicca symptoms, European League Against Rheumatism (EULAR) Sjögren's Syndrome Disease Activity Index (ESSDAI), arthrosonography, and safety profile. At baseline (BL), the mean number of tender joints (68 count) was 16.2 (±13.2) and at EOT 10.4 (±11.9; p = 0.002). The mean number of swollen joints (66 counts) was reduced from 3.2 (±3.3) at BL to 1.3 (±3.2) at EOT (p < 0.001). Overall, 21 (70 %) and 13 (43.3 %) patients had a reduction of two or more tender and swollen joints, respectively, in the 68/66 joint counts. The disease activity score (DAS28) showed a statistically and clinically meaningful decrease over the 16-week period of treatment. Treatment was well tolerated, and adverse events were consistent with the known safety profile of CyA (e.g., hypertension, headache). In this pilot study, promising effects of low-dose CyA treatment on articular involvement were observed in patients with pSS justifying further controlled studies in this indication. No new or unexpected safety observations were made.
    Trial registration: Low-Dose Cyclosporin A in Primary Sjögren Syndrome (CYPRESS), ClinicalTrials.gov Identifier: NCT01693393 .
    MeSH term(s) Adult ; Aged ; Antirheumatic Agents/administration & dosage ; Antirheumatic Agents/adverse effects ; Antirheumatic Agents/therapeutic use ; Arthrography ; Cyclosporine/administration & dosage ; Cyclosporine/adverse effects ; Cyclosporine/therapeutic use ; Female ; Humans ; Joints/drug effects ; Male ; Middle Aged ; Pilot Projects ; Severity of Illness Index ; Sjogren's Syndrome/diagnosis ; Sjogren's Syndrome/diagnostic imaging ; Sjogren's Syndrome/drug therapy ; Treatment Outcome
    Chemical Substances Antirheumatic Agents ; Cyclosporine (83HN0GTJ6D)
    Language English
    Publishing date 2016-09
    Publishing country Germany
    Document type Clinical Trial, Phase II ; Journal Article
    ZDB-ID 604755-5
    ISSN 1434-9949 ; 0770-3198
    ISSN (online) 1434-9949
    ISSN 0770-3198
    DOI 10.1007/s10067-016-3360-4
    Database MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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