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  1. Book ; Thesis: Genotypisierung von Streptococcus agalactiae mithilfe des DNA-Microarray

    Nitschke, Heike

    2016  

    Author's details von Heike Nitschke
    Language German ; English
    Size 177 Seiten, Illustrationen, 31 cm
    Publishing place Dresden
    Publishing country Germany
    Document type Book ; Thesis
    Thesis / German Habilitation thesis Dissertation, Technische Universität Dresden, 2017
    HBZ-ID HT019571809
    Database Catalogue ZB MED Medicine, Health

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  2. Article: Mein langer Marsch durch den Öffentlichen Gesundheitsdienst - Ein persönlich-politischer Rückblick

    Nitschke, Heidrun

    Verhaltenstherapie & psychosoziale Praxis

    2017  Volume 49, Issue 3, Page(s) 652

    Language German
    Document type Article
    ZDB-ID 627290-3
    ISSN 0721-7234
    Database Current Contents Medicine

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  3. Article ; Online: Medizinische Versorgung von Flüchtlingen durch den Öffentlichen Gesundheitsdienst: Allzeit bereit--nur wie lange noch?

    Tinnemann, P / Gundlach, F / Nitschke, H / Bunte, A / Teichert, U

    Gesundheitswesen (Bundesverband der Arzte des Offentlichen Gesundheitsdienstes (Germany))

    2016  Volume 78, Issue 4, Page(s) 195–199

    Abstract: Refugees continue seeking sanctuary in Germany and it can reasonably be expected that their health will be affected by the conditions they lived in before and during flight. Ensuring nationwide care for refugees should be demand oriented, effective and ... ...

    Title translation Medical Care for Refugees by the Public Health Services: Always Ready--But for How Much Longer?.
    Abstract Refugees continue seeking sanctuary in Germany and it can reasonably be expected that their health will be affected by the conditions they lived in before and during flight. Ensuring nationwide care for refugees should be demand oriented, effective and efficient, which requires tackling mostly similar challenges a community level in a consistent manner. The aim must be providing adequate medical care based on the principle of respect for human dignity and ensuring public health standards. Within the currently situation, this basic expectations are often not sufficiently met. Generally accepted national standards, longer-term strategies and sustainable care are not yet achieved noticeably by public health services in Germany.To warrant permanent and sustainable high-quality medical care for refugees, local networks of involved institutions should be established with a longer-term perspective. Moreover, the financially eroded and personnel thinned public health service will only be able to fulfil statutory requirements and expectations of the local, state and federal policy makers for a limited amount of time only. Safeguarding that services are coping with the size of challenges over longer periods of time and anchoring the acquired expertise of medical care for refugees within the public health services, requires immediately better financial and personnel resources. Then the public health services will be a reliable partner supporting all people in Germany, particularly those that require subsidiary and socially-compensatory supply.
    MeSH term(s) Delivery of Health Care/organization & administration ; Emigrants and Immigrants ; Germany ; Health Services Accessibility/organization & administration ; Healthcare Disparities/organization & administration ; Public Health Practice ; Refugees
    Language German
    Publishing date 2016-04
    Publishing country Germany
    Document type Journal Article ; Review
    ZDB-ID 1101426-x
    ISSN 1439-4421 ; 0941-3790 ; 0949-7013
    ISSN (online) 1439-4421
    ISSN 0941-3790 ; 0949-7013
    DOI 10.1055/s-0042-104818
    Database MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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  4. Article ; Online: Seismograf für Migration und Versorgungsdefizite - STD-Sprechstunde im Gesundheitsamt Köln.

    Nitschke, H / Oliveira, F / Knappik, A / Bunte, A

    Gesundheitswesen (Bundesverband der Arzte des Offentlichen Gesundheitsdienstes (Germany))

    2011  Volume 73, Issue 11, Page(s) 748–755

    Abstract: Background: In spite of the compulsory health insurance in Germany, many people only have limited access to medical services. This has serious consequences, especially in the field of sexual health. The affected people are not only undocumented migrants, ...

    Title translation Observing migration and deficiencies in health care - STD center at the Cologne Municipal Health Department.
    Abstract Background: In spite of the compulsory health insurance in Germany, many people only have limited access to medical services. This has serious consequences, especially in the field of sexual health. The affected people are not only undocumented migrants, but also many people from the new European Union countries who are temporarily living in Germany. Many of these people, especially in larger cities, frequent STD counselling centers.
    Method: Since 2002, in addition to basic socio-demographic data, other anonymous data have been recorded for all consultations in the STD offices of the Cologne Health Department. These data include the patients' country of origin, rea-son for consultation, whether the patients are medically insured, as well as the medical services provided and the diagnoses. The data is evaluated with the help of EpiInfo.
    Results: During the study period, between 608 and 883 people visited the STD Counselling Centre per year. During this period, 4 235 people received in total medical help. The proportion of patients with a migration history rose from 65% in 2002 to 83% in 2010. The proportion of patients without health insurance rose from 45% (2002) to 67% (2010).About half of the counselled migrants were, at least for a short time, involved in professional sexwork. The number of counselled patients from the sub-Saharan region decreased from 123 (2002) to 72 (2010). The number of patients from Central Europe increased from 112 to 364 in this period.Migrants were over-represented in the group of patients who were diagnosed with gonorrhea and trichomoniasis, as well as among women with a conspicuous cytological swab. Chlamydia infections were, in contrast, more frequent among German clients.Gender, sexual orientation, age and the proportion of people involved in sexwork are, however, more important predictive factors than having an immigration status.
    Conclusion: The client spectrum has changed considerably during the study period.These changes are related to economic and political developments, as well as to the consequences of immigration laws. For the majority of patients with a migration history, the STD centre is the primary means of access to medical care in Germany. The rapid change in the client spectrum, the patients' limited access to information and to medical care and the resulting changes in epidemiology represent a major challenge for the public health services.
    MeSH term(s) Adult ; Emigration and Immigration/statistics & numerical data ; Germany/epidemiology ; Health Services Accessibility/statistics & numerical data ; Hospitals, Municipal/statistics & numerical data ; Humans ; Male ; Middle Aged ; National Health Programs/utilization ; Prevalence ; Risk Assessment ; Risk Factors ; Sexually Transmitted Diseases/diagnosis ; Sexually Transmitted Diseases/epidemiology ; Sexually Transmitted Diseases/therapy ; Young Adult
    Language German
    Publishing date 2011-11
    Publishing country Germany
    Document type English Abstract ; Journal Article
    ZDB-ID 1101426-x
    ISSN 1439-4421 ; 0941-3790 ; 0949-7013
    ISSN (online) 1439-4421
    ISSN 0941-3790 ; 0949-7013
    DOI 10.1055/s-0031-1295400
    Database MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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  5. Article: Seismograf für Migration und Versorgungsdefizite – STD-Sprechstunde im Gesundheitsamt Köln

    Nitschke, H / Oliveira, F / Knappik, A / Bunte, A

    Gesundheitswesen

    2011  Volume 73, Issue 11, Page(s) 748–755

    Abstract: Trotz der allgemeinen Versicherungspflicht haben zahlreiche Menschen in Deut­schland nur einen eingeschränkten Zugang zu ärztlicher Versorgung. Dies hat besonders gravierende Folgen für die sexuelle Gesundheit. Betroffen sind nicht nur Papierlose, ... ...

    Abstract Trotz der allgemeinen Versicherungspflicht haben zahlreiche Menschen in Deut­schland nur einen eingeschränkten Zugang zu ärztlicher Versorgung. Dies hat besonders gravierende Folgen für die sexuelle Gesundheit. Betroffen sind nicht nur Papierlose, sondern vor allem auch viele Personen aus der erweiterten Europäischen Union, die vorübergehend in Deutschland leben. Vor allem in den Großstädten stellen sie mittlerweile einen erheblichen Anteil der Klientel der STD-Beratungsstellen.Von allen Konsultationen in der STD-Sprechstunde des Gesundheitsamtes Köln werden seit dem Jahr 2002 neben soziodemografischen Basisdaten anonymisiert Daten erhoben zu Versicherungsstatus, Herkunftsland, Anlass der Konsultation, ärztlichen Leistungen und Diagnosen. Diese Daten wurden mittels EpiInfo ausgewertet.Im Berichtszeitraum suchten jährlich zwischen 608 und 883 Personen die ärztliche Sprechstunde der STD-Beratungsstelle auf. Insgesamt wurden in diesem Zeitraum 4 235 Personen ärztlich betreut. Der Anteil der Patientinnen und Patienten mit Migrationshintergrund stieg von 66% im Jahr 2002 auf 83% im Jahr 2010, der Anteil der nicht krankenversicherten Personen von 45% (2002) auf 67% (2010). Etwa die Hälfte der betreuten Migrantinnen und Migranten war jemals in der Sexarbeit tätig. Die Zahl der betreuten Personen aus der Subsahara-Region sank von 123 (2002) auf 72 (2010), die Zahl der Patientinnen und Patienten aus Zentraleuropa nahm in diesem Zeitraum von 112 auf 364 zu. Unter den Patientinnen und Patienten mit Gonorrhoe, Trichomonadeninfektionen und bei Frauen mit einem auffälligen zytologischen Abstrich waren Personen mit Migrationshintergrund überrepräsentiert. Chlamydieninfektionen waren dagegen bei der deutschen Klientel häufiger. Geschlecht, sexuelle Orientierung, Alter und Anteil der in der Sexarbeit tätigen Personen sind jedoch wichtigere prädiktive Faktoren als der Migrationsstatus oder die Herkunft aus bestimmten Ländern und Regionen.Die Klientel hat sich im Beobachtungszeitraum erheblich verändert. Die Veränderungen stehen im Zusammenhang mit wirtschaftlichen und politischen Entwicklungen sowie rechtlichen Rahmenbedingungen von Migration. Für die Mehrzahl der betreuten Migrantinnen und Migranten ist die STD-Sprechstunde der primäre Zugang zu ärztlicher Versorgung in Deutschland. Die raschen Veränderungen der Klientel, ihr eingeschränkter Zugang zu Information und Gesundheitsversorgung und die daraus resultierenden Veränderungen der Epidemiologie bedeuten eine erhebliche Herausforderung für den öffentlichen Gesundheitsdienst.
    Keywords Migration ; STD ; Zugangsbarrieren ; isolierte Tumorzellen ; Elektroenzephalogramm (EEG)
    Language German
    Document type Article
    ZDB-ID 1101426-x
    ISSN 1439-4421 ; 0941-3790 ; 0949-7013
    ISSN (online) 1439-4421
    ISSN 0941-3790 ; 0949-7013
    DOI 10.1055/s-0031-1295400
    Database bibnet.org

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  6. Article: Seismograf für Migration und Versorgungsdefizite - STD-Sprechstunde im Gesundheitsamt Köln

    Nitschke, H. / Oliveira, F. / Knappik, A. / Bunte, A.

    Das Gesundheitswesen

    2011  Volume 73, Issue 11, Page(s) 748

    Abstract: Trotz der allgemeinen Versicherungspflicht haben zahlreiche Menschen in Deut­schland nur einen eingeschränkten Zugang zu ärztlicher Versorgung. Dies hat besonders gravierende Folgen für die sexuelle Gesundheit. Betroffen sind nicht nur Papierlose, ... ...

    Abstract Trotz der allgemeinen Versicherungspflicht haben zahlreiche Menschen in Deut­schland nur einen eingeschränkten Zugang zu ärztlicher Versorgung. Dies hat besonders gravierende Folgen für die sexuelle Gesundheit. Betroffen sind nicht nur Papierlose, sondern vor allem auch viele Personen aus der erweiterten Europäischen Union, die vorübergehend in Deutschland leben. Vor allem in den Großstädten stellen sie mittlerweile einen erheblichen Anteil der Klientel der STD-Beratungsstellen.
    Keywords Migration ; Sans-Papiers
    Language German
    Document type Article
    ZDB-ID 1101426-x
    ISSN 1439-4421 ; 0941-3790 ; 0949-7013
    ISSN (online) 1439-4421
    ISSN 0941-3790 ; 0949-7013
    Database bibnet.org

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  7. Article: Chlamydienscreening in Deutschland und viele offene Fragen. Sexuelle Gesundheit ist mehr als Fortpflanzungsfähigkeit

    Nitschke, Heidrun

    Pro-Familia-Magazin / Pro Familia, Deutsche Gesellschaft für Familienplanung Sexualpädagogik und Sexualberatung

    2008  Volume 36, Issue 1, Page(s) 4

    Language German
    Document type Article
    ZDB-ID 1376898-0
    ISSN 0175-2960
    Database Current Contents Medicine

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  8. Article: Medizinische Versorgung von Flüchtlingen durch den Öffentlichen Gesundheitsdienst: Allzeit bereit – nur wie lange noch?

    Tinnemann, P. / Gundlach, F. / Nitschke, H. / Bunte, A. / Teichert, U.

    Das Gesundheitswesen

    2016  Volume 78, Issue 04, Page(s) 195–199

    Abstract: Anhaltend suchen Flüchtlinge Zuflucht in Deutschland und werden aufgrund der Bedingungen vor und während der Flucht gesundheitlich beeinträchtigt sein. Um zukünftig die Versorgung von Flüchtlingen bundesweit bedarfsgerechter, effektiver und effizienter ... ...

    Abstract Anhaltend suchen Flüchtlinge Zuflucht in Deutschland und werden aufgrund der Bedingungen vor und während der Flucht gesundheitlich beeinträchtigt sein. Um zukünftig die Versorgung von Flüchtlingen bundesweit bedarfsgerechter, effektiver und effizienter zu gewährleisten, bedarf es eines harmonisierten Vorgehens bei der Bewältigung vielfach gleicher Herausforderungen. Das Ziel muss dabei eine adäquate medizinische Versorgung unter dem Grundsatz der Achtung der Menschenwürde und unter Berücksichtigung von bevölkerungsmedizinischen Aspekten sein. Dies ist innerhalb der derzeitigen Rahmenbedingungen oft nicht ausreichend umsetzbar. Allgemein anerkannte bundesweite Standards, langfristige Strategien und eine nachhaltige Versorgung sind oft nicht zu erkennen. Um eine qualitativ hochwertige medizinische Versorgung von Flüchtlingen nachhaltig und dauerhaft sicherzustellen, sollten regionale Netzwerke beteiligter Institutionen mit längerfristiger Perspektive etabliert werden. Der derzeitig finanziell und personell ausgedünnte ÖGD wird die Vorgaben und Erwartungen der kommunalen, Länder- und Bundespolitik allenfalls noch einige Zeit umsetzen können. Um der Größe der Herausforderungen auf Dauer gewachsen zu sein und die erworbene Expertise zur medizinischen Versorgung von Flüchtlingen im ÖGD zu verankern, bedarf es zwingend einer besseren finanziellen und personellen Ausstattung. Dann wird der ÖGD ein verlässlicher Partner in der Versorgung aller Menschen in Deutschland sein, insbesondere derer, die subsidiäre und sozialkompensatorische Versorgung benötigen.
    Keywords Asyl ; Flüchtling ; Öffentlicher Gesundheitsdienst ; medizinische Versorgung ; asylum ; refugee ; public health service ; medical care
    Language German
    Publishing date 2016-04-01
    Publisher © Georg Thieme Verlag KG
    Publishing place Stuttgart ; New York
    Document type Article
    ZDB-ID 1101426-x
    ISSN 1439-4421 ; 0941-3790 ; 0949-7013
    ISSN (online) 1439-4421
    ISSN 0941-3790 ; 0949-7013
    DOI 10.1055/s-0042-104818
    Database Thieme publisher's database

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  9. Book ; Thesis: MORPHOLOGISCHE UNTERSUCHUNG DER INCISURA MANDIBULAE ANTHROPOIDER, FRUEHMENSCHLICHER UND REZENTMENSCHLICHER UNTERKIEFER UNTER BESONDERER BERUECKSICHTIGUNG DER PHYLOGENETISCHEN UND ONTOGENETISCHEN ASPEKTE

    Nitschke, Harald / Schmittlein, Friedbert

    1980  

    Author's details VORGELEGT VON HARALD NITSCHKE U. FRIEDBERT SCHMITTLEIN
    Size 284 S.
    Document type Book ; Thesis
    Thesis / German Habilitation thesis GIESSEN, UNIV., FACHBEREICH 23 - HUMANMEDIZIN, DISS., 1980
    HBZ-ID HT000293925
    Database Catalogue ZB MED Medicine, Health

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  10. Article ; Online: Kölner Statement zur medizinischen Versorgung von Flüchtlingen.

    Wiesmüller, G A / Dötsch, J / Weiß, M / Wiater, A / Fätkenheuer, G / Nitschke, H / Bunte, A

    Gesundheitswesen (Bundesverband der Arzte des Offentlichen Gesundheitsdienstes (Germany))

    2016  Volume 78, Issue 4, Page(s) 237–238

    Abstract: The Cologne statement resulted from both regional and nationwide controversial discussions about meaning and purpose of an initial examination for infectious diseases of refugees with respect to limited time, personnel and financial resources. Refugees ... ...

    Title translation Cologne Statement for Medical Care of Refugees.
    Abstract The Cologne statement resulted from both regional and nationwide controversial discussions about meaning and purpose of an initial examination for infectious diseases of refugees with respect to limited time, personnel and financial resources. Refugees per se are no increased infection risk factors for the general population as well as aiders, when the aiders comply with general hygiene rules and are vaccinated according to the recommendations of the German Standing Committee on Vaccination (STIKO). This is supported by our own data. Based on individual medical history, refugees need medical care, which is offered purposeful, economic, humanitarian and ethical. In addition to medical confidentiality, the reporting obligation according § 34 Infection Protection Act (IPA) and the examination concerning infectious pulmonary tuberculosis according to § 36 (4) IPA must be considered.
    MeSH term(s) Delivery of Health Care/standards ; Evidence-Based Medicine ; Germany ; Health Services Accessibility/standards ; Humans ; Hygiene/standards ; Mass Vaccination/standards ; Practice Guidelines as Topic ; Public Health/standards ; Refugees
    Language German
    Publishing date 2016-04
    Publishing country Germany
    Document type Journal Article
    ZDB-ID 1101426-x
    ISSN 1439-4421 ; 0941-3790 ; 0949-7013
    ISSN (online) 1439-4421
    ISSN 0941-3790 ; 0949-7013
    DOI 10.1055/s-0042-104400
    Database MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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