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  1. AU="Várnai-Händel, Alinda"
  2. AU="Kucher, Michael"
  3. AU="Blucher, E."
  4. AU="Muffels, Ruud"
  5. AU="Roufos, I"
  6. AU="Ammad Ahmad Farooqi"
  7. AU="Zawadka-Kunikowska, Monika"
  8. AU="Young, A P"
  9. AU="Danielle M. Matriano"
  10. AU="Ancona, Jennifer"
  11. AU="Abdallah G. Kfoury"
  12. AU="Zaeske, C"
  13. AU="Hammerich, Kristoff"
  14. AU="Paul J. Burgess"
  15. AU="Valek, Lucie"
  16. AU="Mandal, Surajit"
  17. AU="Krumm, Laura"
  18. AU="Shimura, Hidetoshi"
  19. AU="Munguia-Lopez, Jose Gil"
  20. AU="Eysert, Fanny"
  21. AU="Qazi Arisa, Fakhar Ali"
  22. AU="Guan, Yunshan"
  23. AU="Ayachi, Jihene"
  24. AU="Boulvard Chollet, Xavier L E"
  25. AU="Kwon, Sohee"
  26. AU=Fra-Bido Sigrid
  27. AU="Delgado, Teresa Cardoso"
  28. AU="Judy Ly"
  29. AU="E Richtig"
  30. AU="Jones, D. C."
  31. AU="Revillet, Hélène" AU="Revillet, Hélène"
  32. AU="Lee, Ji Ye"
  33. AU="Yoshinaga, Kazuaki"
  34. AU="Moturi, Krishna"
  35. AU="Loizeau, J"
  36. AU="Gentry, Matthew S"
  37. AU="Drury, Lucy S"
  38. AU="Caraman, Irina"

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  1. Artikel ; Online: Massive Größenprogredienz und maligne Transformation einer muzinös-zystischen Neoplasie des Pankreas in der Schwangerschaft – ein Fallbericht.

    Scheyda-Yoo, Katharina / Hofer, Ulrich / Várnai-Händel, Alinda / Maus, Martin K-H / Dumoulin, Franz Ludwig

    Zeitschrift fur Gastroenterologie

    2024  

    Abstract: Background: Mucinous-cystic neoplasms (MCN) account for 10% of all pancreatic cystic lesions. They are found almost exclusively in females. MCN have an ovarian-like stroma and often estrogen and progesterone receptors. During pregnancy, they can ... ...

    Titelübersetzung Rapid growth and malignant transformation of a mucinous cystic neoplasm during pregnancy - a case report.
    Abstract Background: Mucinous-cystic neoplasms (MCN) account for 10% of all pancreatic cystic lesions. They are found almost exclusively in females. MCN have an ovarian-like stroma and often estrogen and progesterone receptors. During pregnancy, they can massively increase in size and transform into malignancy.
    Case report: We report on a 29-year-old woman in whom a 35mm cyst in the pancreatic tail had been diagnosed several years ago. After workup the lesions had been classified as a pseudocyst. During pregnancy, the cyst massively increased in size and finally was resected. Histology showed a mucinous-cystic neoplasia with focal malignant transformation.
    Conclusion: Cystic neoplasms of the pancreas require a differentiated management. While overtreatment should be avoided, malignant transformation always merits consideration - in particular if the cystic lesion is located in the pancreatic tail. Women with suspected MCN or cystic pancreatic lesions of uncertain etiology should be informed about the (rare) risk of a malignant transformation of an MCN and should be closely monitored during pregnancy.
    Sprache Deutsch
    Erscheinungsdatum 2024-04-24
    Erscheinungsland Germany
    Dokumenttyp English Abstract ; Journal Article
    ZDB-ID 201387-3
    ISSN 1439-7803 ; 0172-8504 ; 0044-2771
    ISSN (online) 1439-7803
    ISSN 0172-8504 ; 0044-2771
    DOI 10.1055/a-2239-7898
    Datenquelle MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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  2. Artikel: Endoscopic Treatment of T1 Colorectal Cancer.

    Metter, Klaus / Weißinger, Stephanie Ellen / Várnai-Händel, Alinda / Grund, Karl-Ernst / Dumoulin, Franz Ludwig

    Cancers

    2023  Band 15, Heft 15

    Abstract: Commonly accepted criteria for curative resection of T1 colorectal cancer include R0 resection with horizontal and vertical clear margins (R0), absence of lympho-vascular or vessel infiltration (L0, V0), a low to moderate histological grading (G1/2), low ...

    Abstract Commonly accepted criteria for curative resection of T1 colorectal cancer include R0 resection with horizontal and vertical clear margins (R0), absence of lympho-vascular or vessel infiltration (L0, V0), a low to moderate histological grading (G1/2), low tumor cell budding, and limited (<1000 µm) infiltration into the submucosa. However, submucosal infiltration depth in the absence of other high-risk features has recently been questioned as a high-risk situation for lymph-node metastasis. Consequently, endoscopic resection techniques should focus on the acquisition of qualitatively and quantitively sufficient submucosal tissue. Here, we summarize the current literature on lymph-node metastasis risk after endoscopic resection of T1 colorectal cancer. Moreover, we discuss different endoscopic resection techniques with respect to the quality of the resected specimen.
    Sprache Englisch
    Erscheinungsdatum 2023-07-30
    Erscheinungsland Switzerland
    Dokumenttyp Journal Article ; Review
    ZDB-ID 2527080-1
    ISSN 2072-6694
    ISSN 2072-6694
    DOI 10.3390/cancers15153875
    Datenquelle MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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  3. Artikel: Massive Größenprogredienz und maligne Transformation einer muzinös-zystischen Neoplasie des Pankreas in der Schwangerschaft – ein Fallbericht

    Scheyda-Yoo, Katharina / Hofer, Ulrich / Várnai-Händel, Alinda / Maus, Martin K.-H. / Dumoulin, Franz Ludwig

    Zeitschrift für Gastroenterologie

    2024  

    Abstract: Hintergrund: Muzinös-zystische Neoplasien (MCN) machen 10% aller zystischen Pankreasläsionen aus. Sie kommen fast ausschließlich bei weiblichen Patienten vor und weisen ein ovar-ähnliches Stroma sowie häufig Östrogen- und Progesteronrezeptoren auf. ... ...

    Abstract Hintergrund: Muzinös-zystische Neoplasien (MCN) machen 10% aller zystischen Pankreasläsionen aus. Sie kommen fast ausschließlich bei weiblichen Patienten vor und weisen ein ovar-ähnliches Stroma sowie häufig Östrogen- und Progesteronrezeptoren auf. Während einer Schwangerschaft können sie massiv an Größe zunehmen und maligne entarten.
    Fallbericht: Wir berichten von einer 29-jährigen Patientin, bei der vor einigen Jahren eine 35mm große Zyste im Pankreasschwanz aufgefallen und als Pseudozyste eingestuft worden war. Im Rahmen einer Schwangerschaft kam es zu einer massiven Größenzunahme der Zyste, die sich letztendlich als muzinös-zystische Neoplasie mit fokaler maligner Transformation herausstellte.
    Schlussfolgerung: Zystische Neoplasien des Pankreas bedürfen eines differenzierten Managements, um einerseits eine Übertherapie, andererseits eine maligne Transformation im Intervall zu vermeiden. Patientinnen im gebärfähigen Alter mit V.a. MCN bzw. ätiologisch nicht sicher einzuordnenden zystischen Pankreasläsionen sollten über das (seltene) Phänomen des Progresses von MCN in der Schwangerschaft aufgeklärt und im Rahmen einer Schwangerschaft engmaschig überwacht werden.
    Schlagwörter zystische Pankreasläsion ; pankreatische muzinös zystische Neoplasie ; maligne Transformation ; Schwangerschaft ; Cystic pancreatic lesion ; pancreatic mucinous cystic neoplasia ; malignant progression ; pregnancy
    Sprache Deutsch
    Erscheinungsdatum 2024-04-24
    Verlag Georg Thieme Verlag KG
    Erscheinungsort Stuttgart ; New York
    Dokumenttyp Artikel
    ZDB-ID 201387-3
    ISSN 1439-7803 ; 0044-2771 ; 0172-8504
    ISSN (online) 1439-7803
    ISSN 0044-2771 ; 0172-8504
    DOI 10.1055/a-2239-7898
    Datenquelle Thieme Verlag

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  4. Artikel: Colorectal submucosa thickness in specimens obtained by EMR versus ESD: a retrospective pilot study.

    Clees, Natalie / Várnai-Händel, Alinda D / Hildenbrand, Ralf / Grund, Karl-E / Metter, Klaus / Dumoulin, Franz Ludwig

    Endoscopy international open

    2022  Band 10, Heft 6, Seite(n) E721–E726

    Sprache Englisch
    Erscheinungsdatum 2022-06-10
    Erscheinungsland Germany
    Dokumenttyp Journal Article
    ZDB-ID 2761052-4
    ISSN 2196-9736 ; 2364-3722
    ISSN (online) 2196-9736
    ISSN 2364-3722
    DOI 10.1055/a-1816-6381
    Datenquelle MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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  5. Artikel: Colorectal submucosa thickness in specimens obtained by EMR versus ESD: a retrospective pilot study

    Clees, Natalie / Várnai-Händel, Alinda D. / Hildenbrand, Ralf / Grund, Karl-E. / Metter, Klaus / Dumoulin, Franz Ludwig

    Endoscopy International Open

    2022  Band 10, Heft 06, Seite(n) E721–E726

    Abstract: Accurate histopathology is the mainstay for reliable classification of resected early colorectal cancer lesions in terms of potential risk of lymph node metastasis. In particular, thickness of resected submucosa is important in cases of submucosal ... ...

    Abstract Accurate histopathology is the mainstay for reliable classification of resected early colorectal cancer lesions in terms of potential risk of lymph node metastasis. In particular, thickness of resected submucosa is important in cases of submucosal invasive cancer. Nevertheless, little is known about the quality and thickness of submucosal tissue obtained using different endoscopic resection techniques. In this small pilot study, we performed morphometric analysis of submucosal thickness in specimens obtained from right-sided colorectal lesions using endoscopic mucosal resection (EMR) versus endoscopic submucosal resection (ESD). Comparative measurements showed significant differences in submucosal area ≥ 1000 μm and minimum submucosal thickness per tissue section analyzed (EMR vs. ESD: 91.2 % ± 6.6 vs. 47.1 % ± 10.6, P  = 0.018; 933.7 µm ± 125.1 vs. 319.0 µm ± 123.6, P  = 0.009). In contrast, no significant differences were observed in variation coefficient and mean maximum submucosal thickness. Thus, unexpectedly, in this small retrospective pilot study, specimens obtained using EMR had a better preserved submucosal layer than those obtained using ESD – possibly due to the different methods of specimen acquisition. The findings should be kept in mind when attempting to resect lesions suspicious for submucosal invasive cancer.
    Sprache Englisch
    Erscheinungsdatum 2022-06-01
    Verlag Georg Thieme Verlag KG
    Erscheinungsort Stuttgart ; New York
    Dokumenttyp Artikel
    ZDB-ID 2761052-4
    ISSN 2196-9736 ; 2364-3722 ; 2196-9736
    ISSN (online) 2196-9736
    ISSN 2364-3722 ; 2196-9736
    DOI 10.1055/a-1816-6381
    Datenquelle Thieme Verlag

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