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  1. Article: COVID-19 in der rheumatologischen Routineversorgung.

    Werner, S G / Langer, H-E / Chatelain, R

    Rheuma plus

    2021  Volume 20, Issue 6, Page(s) 267–271

    Abstract: Since the first case of coronavirus infection with SARS-CoV-2 (severe acute respiratory syndrome coronavirus 2) and the associated COVID-19 (corona virus disease 2019) it has become a worldwide pandemic. This leads to persistent and far-reaching ... ...

    Title translation COVID-19 in Routine Rheumatologic Care.
    Abstract Since the first case of coronavirus infection with SARS-CoV-2 (severe acute respiratory syndrome coronavirus 2) and the associated COVID-19 (corona virus disease 2019) it has become a worldwide pandemic. This leads to persistent and far-reaching consequences for the health system and society as a whole. Our patients with inflammatory rheumatic diseases were initially considered to be at high risk of contracting SARS-CoV‑2, especially if they were on immunosuppressive and/or immunomodulatory therapy (DMARD). It was assumed that a severe COVID-19 course could occur in case of infection. Although PCR diagnosis is generally considered the gold standard for early diagnosis of active infection with SARS-CoV‑2, it has been shown that it should not always be used to confirm the diagnosis of COVID-19. Therefore, complementary antibody testing for SARS-CoV‑2 could be useful in cases of clinical suspicion and negative PCR for diagnostic confirmation of COVID-19, even retrospectively. Apparently, patients with inflammatory rheumatic disease and under DMARD therapy are not particularly at risk in case of SARS-CoV‑2 infection. Whether this is due to better hygiene measures or increased contact restrictions of patients with underlying inflammatory rheumatic disease, or whether ongoing DMARD therapy offers some protection against a severe course of COVID-19, is still to be clarified. The important questions about the tolerability and efficacy of COVID-19 vaccination have yet to be answered. In summary, there is still a clear need for research to better advise our patients.
    Language German
    Publishing date 2021-11-01
    Publishing country Austria
    Document type English Abstract ; Journal Article
    ZDB-ID 2612368-X
    ISSN 2191-2610 ; 1868-260X
    ISSN (online) 2191-2610
    ISSN 1868-260X
    DOI 10.1007/s12688-021-00474-3
    Database MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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  2. Article ; Online: Association between baseline clinical and imaging findings and the development of digital ulcers in patients with systemic sclerosis.

    Friedrich, S / Lüders, S / Glimm, A M / Werner, S G / Schmittat, G / Burmester, G R / Backhaus, M / Riemekasten, G / Ohrndorf, S

    Arthritis research & therapy

    2019  Volume 21, Issue 1, Page(s) 96

    Abstract: Objective: Systemic sclerosis (SSc) can lead to ischemic complications such as digital ulcers (DUs). The aim of the study was to find predictors of DUs by clinical and new imaging methods.: Patients and methods: All 79 SSc patients included in the ... ...

    Abstract Objective: Systemic sclerosis (SSc) can lead to ischemic complications such as digital ulcers (DUs). The aim of the study was to find predictors of DUs by clinical and new imaging methods.
    Patients and methods: All 79 SSc patients included in the study received a clinical, colour Doppler ultrasound (CDUS), fluorescence optical imaging (FOI) and capillaroscopy examination at baseline, and their capacity to predict new DU development was analysed in 76 patients at 12 months follow-up.
    Results: Twenty-two of 76 patients (28.9%) developed new ulcers during follow-up (diffuse SSc 48.1%; limited SSc 18.4%). Receiver operating characteristic (ROC) curve analysis revealed an area under the curve of 0.7576 for DU development, with a specificity of 87% and a sensitivity of 54.6% (p = 0.0003, OR = 8.1 [95%CI 2.5-25.6]) at a cut-off of ≥ 21 points (ACR/EULAR classification criteria for SSc). Capillaroscopy and CDUS had high sensitivity (100% and 95.5%) but low specificity (28.9% and 22.2%) for ulcer occurrence when used alone, but better specificity (46.3%) when combined (OR = 18.1 [95%CI 2.3-144.4]; p = 0.0004). Using FOI, fingers with pathologic staining had a higher risk for new ulcer development in the same finger (p = 0.0153). General future DU (i.e. DU also in other fingers) was associated with a missing FOI signal in the right digit III at baseline (p = 0.048).
    Conclusion: New imaging modalities can predict digital ulcer development in SSc patients with high sensitivity for capillaroscopy and CDUS and enhanced specificity when combined. A missing signal of FOI in the right digit III at baseline was associated with general future DU.
    MeSH term(s) Adult ; Aged ; Female ; Fingers/diagnostic imaging ; Follow-Up Studies ; Humans ; Male ; Microscopic Angioscopy/methods ; Middle Aged ; Optical Imaging/methods ; Prospective Studies ; Scleroderma, Systemic/diagnostic imaging ; Scleroderma, Systemic/epidemiology ; Skin Ulcer/diagnostic imaging ; Skin Ulcer/epidemiology ; Ultrasonography, Doppler, Color/methods
    Language English
    Publishing date 2019-04-15
    Publishing country England
    Document type Journal Article ; Research Support, Non-U.S. Gov't
    ZDB-ID 2107602-9
    ISSN 1478-6362 ; 1478-6354
    ISSN (online) 1478-6362
    ISSN 1478-6354
    DOI 10.1186/s13075-019-1875-1
    Database MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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  3. Article ; Online: Analysis of distribution and severity of inflammation in patients with osteoarthitis compared to rheumatoid arthritis by ICG-enhanced fluorescence optical imaging and musculoskeletal ultrasound: a pilot study.

    Glimm, A-M / Werner, S G / Burmester, G R / Backhaus, M / Ohrndorf, S

    Annals of the rheumatic diseases

    2015  Volume 75, Issue 3, Page(s) 566–570

    Abstract: Background: In rheumatoid arthritis (RA), hand synovitis appears especially in wrist, metacarpophalangeal (MCP) and proximal interphalangeal (PIP) joints. In hand osteoarthritis (OA), potential inflammatory changes are mainly present in PIP and distal ... ...

    Abstract Background: In rheumatoid arthritis (RA), hand synovitis appears especially in wrist, metacarpophalangeal (MCP) and proximal interphalangeal (PIP) joints. In hand osteoarthritis (OA), potential inflammatory changes are mainly present in PIP and distal interphalangeal (DIP) joints. Joint inflammation can be visualised by fluorescence optical imaging (FOI) and musculoskeletal ultrasound (US).
    Objective: Comparison of the amount and distribution of inflammatory signs in wrist and finger joints of the clinically dominant hand in patients with OA and RA by FOI and gray-scale (GSUS) and power Doppler US (PDUS).
    Methods: FOI and GSUS/PDUS were performed in 1.170 joints (wrists, MCP, PIP, DIP) in 90 patients (67 RA, 23 OA). Joint inflammation was graded by a semiquantitative score (0-3) for each imaging method.
    Results: GSUS/PDUS showed wrist and MCP joints mostly affected in RA. DIP joints were graded higher in OA. In FOI, RA and OA featured inflammatory changes in the respective joint groups depending on the phase of fluorescence dye flooding.
    Conclusions: US and FOI detected inflammation in both RA and OA highlighting the inflammatory component in the course of OA. The different inflammatory patterns and various shapes of fluorescence enhancement in FOI may offer opportunities to distinguish and determine the inflammatory status in both diseases.
    MeSH term(s) Adult ; Aged ; Arthritis, Rheumatoid/diagnosis ; Arthritis, Rheumatoid/immunology ; Female ; Finger Joint/diagnostic imaging ; Finger Joint/immunology ; Finger Joint/pathology ; Hand Joints/diagnostic imaging ; Hand Joints/immunology ; Hand Joints/pathology ; Humans ; Inflammation/diagnosis ; Inflammation/immunology ; Male ; Metacarpophalangeal Joint/diagnostic imaging ; Metacarpophalangeal Joint/immunology ; Metacarpophalangeal Joint/pathology ; Middle Aged ; Optical Imaging ; Osteoarthritis/diagnosis ; Osteoarthritis/immunology ; Pilot Projects ; Severity of Illness Index ; Synovitis/diagnosis ; Synovitis/immunology ; Ultrasonography ; Wrist Joint/diagnostic imaging ; Wrist Joint/immunology ; Wrist Joint/pathology
    Language English
    Publishing date 2015-08-26
    Publishing country England
    Document type Comparative Study ; Journal Article ; Research Support, Non-U.S. Gov't
    ZDB-ID 7090-7
    ISSN 1468-2060 ; 0003-4967
    ISSN (online) 1468-2060
    ISSN 0003-4967
    DOI 10.1136/annrheumdis-2015-207345
    Database MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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  4. Article: ICG-gestützte fluoreszenzoptische Bildgebung: ein neues diagnostisches Verfahren zur Früherkennung und Therapiekontrolle bei Psoriasis-Arthritis

    Chatelain, R. / Wiemann, O. / Werner, S. G. / Langer, H.-E.

    Aktuelle Dermatologie

    2016  Volume 42, Issue 10, Page(s) 398–405

    Abstract: Verlauf und Prognose von Psoriasis-Arthritis (PsA) und anderen chronisch-entzündlichen Gelenkerkrankungen können entscheidend verbessert werden, wenn diese frühzeitig diagnostiziert und adäquat behandelt werden. Bei der Früherkennung einer PsA bei ... ...

    Abstract Verlauf und Prognose von Psoriasis-Arthritis (PsA) und anderen chronisch-entzündlichen Gelenkerkrankungen können entscheidend verbessert werden, wenn diese frühzeitig diagnostiziert und adäquat behandelt werden. Bei der Früherkennung einer PsA bei Patienten mit manifester Psoriasis kommt dem Dermatologen im Rahmen der interdisziplinären Patientenbetreuung eine entscheidende Aufgabe zu. Vor allem im Frühstadium ist die Erkrankung jedoch selbst für Rheumatologen nicht immer einfach zu diagnostizieren und die Möglichkeiten der bisher gebräuchlichen Bildgebungsverfahren wie Ultraschall oder Magnetresonanztomografie (MRT) sind limitiert. Von großer Bedeutung ist die Beurteilung der Entzündungsaktivität in den Gelenken vor allem der Finger und Hände. Hierbei kann das Xiralite -System (Rheumascan ), ein neueres fluoreszenzoptisches Bildgebungsverfahren, einen wichtigen Beitrag leisten und damit das Spektrum der kontrastmittelverstärkten bildgebenden Diagnostik erweitern. Diese Technologie basiert auf dem Nachweis von charakteristischen, mit einer Arthritis assoziierten Veränderungen, insbesondere Mikrozirkulationsstörungen in Gelenken und Sehnen, mithilfe eines Farbstoffs und Licht im infrarotnahen Bereich. Seit seiner Einführung 2009 in der EU wird das Verfahren mittlerweile in einer Reihe von Zentren in mehreren Ländern eingesetzt. Die Methode liefert mit nur relativ geringem Aufwand in kurzer Zeit messbare Informationen über das Ausmaß der Entzündungsaktivität in bis zu 30 Gelenken an den Händen. Sie erfordert keine ionisierenden Strahlen, ist anwenderfreundlich, sicher und zuverlässig durchführbar. Die Ergebnisse lassen sich einfach und schnell beurteilen. Umfangreiche Daten und Erfahrungen aus einer Vielzahl klinischer Studien bestätigen mittlerweile den praktischen Nutzen und Stellenwert der Xiralite -Bildgebung – nicht nur in der (Früh-)Diagnostik, sondern auch bei der Beurteilung von Therapieansprechen und Verlauf rheumatischer Erkrankungen.
    Language German
    Publishing date 2016-05-13
    Publisher © Georg Thieme Verlag KG
    Publishing place Stuttgart ; New York
    Document type Article
    ZDB-ID 2072318-0
    ISSN 1438-938X ; 0340-2541
    ISSN (online) 1438-938X
    ISSN 0340-2541
    DOI 10.1055/s-0042-106283
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  5. Article ; Online: Bildgebende Verfahren bei Psoriasisarthritis.

    Hermann, K-G A / Ohrndorf, S / Werner, S G / Finzel, S / Backhaus, M

    Zeitschrift fur Rheumatologie

    2013  Volume 72, Issue 8, Page(s) 771–778

    Abstract: This review presents an overview of the range of imaging modalities used in the diagnostic evaluation of patients with psoriatic arthritis (PsA). Conventional radiography is used to detect structural changes of the joints and tendon attachments. These ... ...

    Title translation Imaging modalities in psoriatic arthritis.
    Abstract This review presents an overview of the range of imaging modalities used in the diagnostic evaluation of patients with psoriatic arthritis (PsA). Conventional radiography is used to detect structural changes of the joints and tendon attachments. These changes occur late in the course of PsA hence conventional radiography contributes little to the early detection of PsA; however, the detection of periosteal proliferations on radiographs allows a relatively specific diagnosis of PsA. Skeletal scintigraphy and computed tomography are rarely used in PsA. Arthrosonography (ultrasound of the joints) is gaining increasing importance in the early identification of inflammatory soft tissue signs of PsA in the peripheral joints. Sonography enables early detection of synovitis and tenosynovitis as well as superficial erosions and also inflammatory processes of the tendon attachments. Magnetic resonance imaging (MRI) is indispensable for identifying possible involvement of the axial skeleton. Moreover, it allows good visualization of periostitis and arthritis. High resolution microcomputed tomography is an interesting novel diagnostic tool which allows highly sensitive evaluation of the bone structure and can detect very tiny bone lesions where typical signs of PsA are omega-shaped erosions and small corona-like spikes. Another interesting new diagnostic technique is fluorescence optical imaging (FOI) with the Xiralite system which is highly sensitive for detecting inflammatory processes of the hands.
    MeSH term(s) Arthritis, Psoriatic/diagnosis ; Arthrography/methods ; Humans ; Image Enhancement/methods ; Magnetic Resonance Imaging/methods ; Microscopy, Fluorescence/methods ; Tomography, X-Ray Computed/methods ; Ultrasonography/methods
    Language German
    Publishing date 2013-10-02
    Publishing country Germany
    Document type English Abstract ; Journal Article ; Review
    ZDB-ID 124985-x
    ISSN 1435-1250 ; 0340-1855 ; 0301-6382
    ISSN (online) 1435-1250
    ISSN 0340-1855 ; 0301-6382
    DOI 10.1007/s00393-013-1188-8
    Database MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

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  6. Article: Moderne Bildgebung in der Diagnostik der frühen Arthritis

    Werner, S. G. / Ostendorf, B. / Backhaus, M.

    Arthritis und Rheuma

    2012  Volume 32, Issue 04, Page(s) 207–214

    Abstract: Neben dem Erreichen der klinischen Remission – durch frühzeitige antirheumatische Therapie induziert – gilt inzwischen auch das Ziel, die radiologische Progression aufzuhalten, um beim Patienten so Funktionalität und Arbeitsunfähigkeit zu erhalten, ... ...

    Abstract Neben dem Erreichen der klinischen Remission – durch frühzeitige antirheumatische Therapie induziert – gilt inzwischen auch das Ziel, die radiologische Progression aufzuhalten, um beim Patienten so Funktionalität und Arbeitsunfähigkeit zu erhalten, Lebensqualität zu verbessern und zuletzt kumulative Kosten signifikant zu reduzieren. Sowohl die Anamnese als auch die klinische Untersuchung sind unabdingbare Voraussetzung, können aber subklinische Entzündung vor allem bei Patienten mit schleichendem Beginn, ohne systemische Entzündung und geringer Krankheitsaktivität bei Erstvorstellung übersehen. Moderne bildgebende Verfahren wie die hochauflösende Arthrosonografie, Magnetresonanztomografie sowie Hybrid- und fluoreszenzoptische Verfahren können entzündliche Veränderungen sehr früh und sicher erfassen und so einen Beitrag zur frühzeitigen Diagnose bzw. strukturelle Diagnoseabsicherung leisten. Auf diese Weise können sie helfen, die gewünschte moderne Behandlungsstrategie zu gewährleisten.

    Next to clinical remission, due to early antirheumatic therapy, one of our treatment targets is to stop radiological progression. Functional ability and workability in common with better life quality may be received and at least the costs for the public health system reduced. Careful history taking and clinical examination (CE) are crucial, but may miss subclinical inflammation particularly in subjects with insidious onset, any systemic signs of inflammation and low disease activity at presentation. Modern imaging technologies like arthrosonography, magnetic resonance imaging as well as hybrid technologies and fluorescence optical imaging are able to detect subclinical signs of inflammation early and sensitive. Due to this fact, they could help to assure diagnoses and ensure modern treatment paradigms.
    Keywords Frühe Arthritis ; Bildgebung ; Arthrosonografie ; MRT ; fluoreszenzoptische Bildgebung ; Early arthritis ; imaging ; arthrosonography ; MRI ; fluorescence optical imaging
    Language German
    Publishing date 2012-04-01
    Publisher Schattauer GmbH
    Publishing place Stuttgart ; New York
    Document type Article
    ZDB-ID 2223481-0
    ISSN 2567-5753 ; 0176-5167
    ISSN (online) 2567-5753
    ISSN 0176-5167
    DOI 10.1055/s-0037-1618126
    Database Thieme publisher's database

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  7. Article: Moderne Bildgebung in der Diagnostik der frühen Arthritis

    Werner, S. G. / Ostendorf, B. / Backhaus, M.

    Arthritis + Rheuma

    2012  Volume 32, Issue 4, Page(s) 207

    Language German
    Document type Article
    ZDB-ID 605764-0
    ISSN 0176-5167
    Database Current Contents Medicine

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  8. Article: Fluoreszenzoptische Bildgebung mit dem Xiralite®-System in der Kinderrheumatologie

    Werner, S. G. / Langer, H.-E. / Backhaus, M. / Horneff, G.

    Arthritis und Rheuma

    2012  Volume 32, Issue 03, Page(s) 161–166

    Abstract: Mit dem Xiralite -System steht ein neues, fluoreszenzoptisches Bildgebungsverfahren zur Verfügung. Es ist ein schnelles, sicheres Verfahren, das ohne ionisierende Strahlung auskommt. Zur Bildgebung wird der Farbstoff Indocyaningrün und dunkelrotes Licht ... ...

    Abstract Mit dem Xiralite -System steht ein neues, fluoreszenzoptisches Bildgebungsverfahren zur Verfügung. Es ist ein schnelles, sicheres Verfahren, das ohne ionisierende Strahlung auskommt. Zur Bildgebung wird der Farbstoff Indocyaningrün und dunkelrotes Licht verwendet. Bei Erwachsenen wurde das Verfahren bereits validiert, bei Kindern liegen jedoch keine größeren Studien zur Anwendung der fluoreszenzoptischen Bildgebung vor. Die Ergebnisse bei Erwachsenen können nicht ohne Weiteres auf Kinder übertragen werden, da die Vaskularisation des Knorpels, ähnlich wie bei der Arthrosonografie, einen Einfluss auf die Ergebnisse haben könnte. Anhand der ersten 70 Untersuchungen können jedoch erste Aussagen getätigt werden. Die fluoreszenzoptische Untersuchung mit dem Xiralite -System scheint sich sowohl zum Nachweis entzündlicher Veränderungen bei unklaren Arthralgien, zur Erfassung der Anzahl betroffener Gelenke und der Krankheitsaktivität, zum Therapiemonitoring als auch zum Ausschluss entzündlicher Veränderungen zu eignen. Größere Studien zur Validierung des Verfahrens bei Kindern sind daher in Planung und die Ergebnisse werden mit Spannung erwartet.

    The Xiralite system, a new fluorescence optical imaging technology is now available. It is a fast and safe procedure without the use of potential harmful radiation. For fluorescence optical imaging, the dye Indocyanine-green is made visible with dark red light. The application is already standardized and validated in adults, but a larger study for children and adolescents does not yet exist. As in arthrosonography, the results from adults may not be directly transferred to children, because of the different vascularity of the juvenile cartilage. However, based on the first 70 examinations, a first statement is made. Fluorescence optical imaging with the Xiralite system appears to be useful for detection of inflammatory changes, the assessment of the number of involved joints and disease activity, for monitoring of therapy response, as well as for exclusion of active inflammation. Larger trials evaluating the technology in children are already planned and their results are eagerly awaited.
    Keywords Fluoreszenzoptische Bildgebung ; juvenile idiopathische Arthritis ; Xiralite ; Rheumascan ; Fluorescence optical imaging ; juvenile idiopathic arthritis ; Xiralite ; Rheumascan
    Language German
    Publishing date 2012-03-01
    Publisher Schattauer GmbH
    Publishing place Stuttgart ; New York
    Document type Article
    ZDB-ID 2223481-0
    ISSN 2567-5753 ; 0176-5167
    ISSN (online) 2567-5753
    ISSN 0176-5167
    DOI 10.1055/s-0037-1618120
    Database Thieme publisher's database

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  9. Article: Fluoreszenzoptisches Bildgebungssystem Xiralite® zur Einschätzung der Therapieeffizienz bei JIA

    Horneff, G. / Werner, S. G. / Langer, H. E. / Backhaus, M.

    Arthritis und Rheuma

    2012  Volume 32, Issue 01, Page(s) 42–44

    Language German
    Publishing date 2012-01-01
    Publisher Schattauer GmbH
    Publishing place Stuttgart ; New York
    Document type Article
    ZDB-ID 2223481-0
    ISSN 2567-5753 ; 0176-5167
    ISSN (online) 2567-5753
    ISSN 0176-5167
    DOI 10.1055/s-0037-1618103
    Database Thieme publisher's database

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  10. Article: Fluoreszenzoptisches Bildgebungssystem Xiralite zur Einschätzung der Therapieeffizienz bei JIA

    Horneff, G. / Werner, S. G. / Langer, H. E. / Backhaus, M.

    Arthritis + Rheuma

    2012  Volume 32, Issue 1, Page(s) 42

    Language German
    Document type Article
    ZDB-ID 605764-0
    ISSN 0176-5167
    Database Current Contents Medicine

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