LIVIVO - Das Suchportal für Lebenswissenschaften

switch to English language
Erweiterte Suche

Suchergebnis

Treffer 1 - 9 von insgesamt 9

Suchoptionen

  1. Buch ; Dissertation / Habilitation: Retrospektive klinische Studie zur operativen Therapie bei degenerativen Erkrankungen an der Halswirbelsäule

    Hackenberg, Lisa / Michael, Joern William-Patrick / Goldbrunner, Roland

    ein Vergleich zwischen der Versorgung mit einem intervertebralen Cage (AMT Shell PEEK-Cage) und einer künstlichen Bandscheibenprothese (Medtronic Prestige LP)

    2016  

    Körperschaft Universitätsklinikum Köln / Klinik und Poliklinik für Orthopädie und Unfallchirurgie
    Verfasserangabe vorgelegt von Lisa Hackenberg ; 1. Berichterstatter: Professor Dr. med. J. W.-P. Michael, 2. Berichterstatter: Universitätsprofessor Dr. med. R. Goldbrunner ; aus der Klinik und Poliklinik für Orthopädie und Unfallchirurgie der Universität zu Köln
    Thema/Rubrik (Code) 610
    Sprache Deutsch
    Umfang 94 Blätter, Illustrationen
    Erscheinungsort Köln
    Erscheinungsland Deutschland
    Dokumenttyp Buch ; Dissertation / Habilitation
    Dissertation / Habilitation Dissertation, Medizinische Fakultät der Universität zu Köln, 2015
    HBZ-ID HT018863480
    Datenquelle Katalog ZB MED Medizin, Gesundheit

    Kategorien

  2. Artikel ; Online: New Recommendations for the Care of Severely Injured Patients: Revision of the S3 Guideline on Treatment of Polytrauma/Severe Injuries.

    Benning, Dominik / Hackenberg, Lisa / Pavlu, Florian / Weber, Wolfgang / Franke, Axel / Kollig, Erwin / Bieler, Dan

    Zeitschrift fur Orthopadie und Unfallchirurgie

    2024  

    Abstract: Die 3. Überarbeitung der S3-Leitlinie Polytrauma/Schwerverletzten-Behandlung wurde unter der Federführung der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie (DGU) von insgesamt 26 Fachgesellschaften und Organisationen durchgeführt und stellt eine umfassende ... ...

    Titelübersetzung Neue Empfehlungen zur Schwerverletzten-Versorgung: die Novellierung der S3-Leitlinie Polytrauma/Schwerverletzten-Behandlung.
    Abstract Die 3. Überarbeitung der S3-Leitlinie Polytrauma/Schwerverletzten-Behandlung wurde unter der Federführung der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie (DGU) von insgesamt 26 Fachgesellschaften und Organisationen durchgeführt und stellt eine umfassende Aktualisierung der Handlungsempfehlungen zur Schwerverletzten-Versorgung auf Basis neuer wissenschaftlicher Erkenntnisse und Studien dar. Die Leitlinie enthält 332 Kernempfehlungen unterschiedlicher Empfehlungsgrade und dazugehörige Erläuterungen, die Expertenwissen und über 2400 zitierte Literaturstellen berücksichtigen und somit das höchste Niveau (S3) einer Leitlinie erfüllen. Die Änderungen, insbesondere zur Schockraumalarmierung, sind für den Rettungsdienst von besonderer Bedeutung. Zwei neue Kapitel mit Empfehlungen für die Blutstillung und Schmerzbehandlung in der prähospitalen Versorgung wurden hinzugefügt, insgesamt bleibt die Leitlinie ein wichtiger Standard für Entscheidungsfindungen bei Diagnostik und Therapie von Schwerverletzten.
    Sprache Deutsch
    Erscheinungsdatum 2024-05-29
    Erscheinungsland Germany
    Dokumenttyp Journal Article
    ZDB-ID 2280747-0
    ISSN 1864-6743 ; 1438-941X ; 1864-6697 ; 0044-3220
    ISSN (online) 1864-6743 ; 1438-941X
    ISSN 1864-6697 ; 0044-3220
    DOI 10.1055/a-2276-6357
    Datenquelle MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

    Zusatzmaterialien

    Kategorien

  3. Buch ; Online ; Dissertation / Habilitation: Retrospektive klinische Studie zur operativen Therapie bei degenerativen Erkrankungen an der Halswirbelsäule

    Hackenberg, Lisa / Michael, Joern William-Patrick / Goldbrunner, Roland

    ein Vergleich zwischen der Versorgung mit einem intervertebralen Cage (AMT Shell PEEK-Cage) und einer künstlichen Bandscheibenprothese (Medtronic Prestige LP)

    2015  

    Körperschaft Universitätsklinikum Köln / Klinik und Poliklinik für Orthopädie und Unfallchirurgie
    Verfasserangabe vorgelegt von Lisa Hackenberg ; 1. Berichterstatter: Professor Dr. med. J. W.-P. Michael, 2. Berichterstatter: Universitätsprofessor Dr. med. R. Goldbrunner ; aus der Klinik und Poliklinik für Orthopädie und Unfallchirurgie der Universität zu Köln
    Thema/Rubrik (Code) 610
    Sprache Deutsch
    Umfang 1 Online-Ressource (93 Seiten), Illustrationen
    Erscheinungsort Köln
    Erscheinungsland Deutschland
    Dokumenttyp Buch ; Online ; Dissertation / Habilitation
    Dissertation / Habilitation Dissertation, Medizinische Fakultät der Universität zu Köln, 2015
    HBZ-ID HT018858783
    DOI 10.4126/FRL01-006399548
    Datenquelle Fachrepositorium Lebenswissenschaften

    Kategorien

  4. Artikel ; Online: EuroTrauma, delays in access to bleeding control. A comparison between a conventional and a hybrid trauma center, both European military trauma centers.

    de Malleray, Hilaire / Hackenberg, Lisa / Cardinale, Michael / Kollig, Erwin / Schwab, Robert / Bordes, Julien / Bieler, Dan

    European journal of trauma and emergency surgery : official publication of the European Trauma Society

    2024  

    Abstract: Purpose: Comparison of access times to CT and surgical/radiological bleeding control between two European military trauma centers.: Methods: Retrospective and observational study conducted in two military level 1 trauma centers in Toulon (France) and ...

    Abstract Purpose: Comparison of access times to CT and surgical/radiological bleeding control between two European military trauma centers.
    Methods: Retrospective and observational study conducted in two military level 1 trauma centers in Toulon (France) and Koblenz (Germany) between 2013 and 2018. Inclusion of severe trauma patients with ISS > 15 with clinical and biological criteria of bleeding.
    Results: Inclusion of 607 patients (318 in Toulon and 289 in Koblenz). Mean ISS 30. Median access time to CT significantly lower for Koblenz, 14 vs. 30 min; p < 0.001. Median access time to the emergency bleeding control lower in Toulon 84 min vs. 92 (p = 0.114). No impact on mortality at 24 h 9% in Koblenz and 11% in Toulon. Mortality at 28 days identical 17%.
    Conclusion: The organizational innovation at the military hospital in Koblenz saves time in the injury assessment. However, it has no impact on the access time to the scanner and on the mortality at 24 and 28 days. This fight against hemorrhage is a management bundle including delays, transfusion, and team training.
    Clinical trial registration: 2,002,878 v 0.
    Sprache Englisch
    Erscheinungsdatum 2024-01-30
    Erscheinungsland Germany
    Dokumenttyp Journal Article
    ZDB-ID 2275480-5
    ISSN 1863-9941 ; 1863-9933
    ISSN (online) 1863-9941
    ISSN 1863-9933
    DOI 10.1007/s00068-024-02455-5
    Datenquelle MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

    Zusatzmaterialien

    Kategorien

  5. Artikel: Neue Empfehlungen zur Schwerverletzten-Versorgung: die Novellierung der S3-Leitlinie Polytrauma/Schwerverletzten-Behandlung

    Benning, Dominik / Hackenberg, Lisa / Pavlu, Florian / Weber, Wolfgang / Franke, Axel / Kollig, Erwin / Bieler, Dan

    Zeitschrift für Orthopädie und Unfallchirurgie

    2024  

    Abstract: The third revision of the S3 guideline on polytrauma/severe injury treatment was conducted under the leadership of the German Society for Trauma Surgery (DGU) by a total of 26 scientific medical professional societies and organizations. It ... ...

    Abstract The third revision of the S3 guideline on polytrauma/severe injury treatment was conducted under the leadership of the German Society for Trauma Surgery (DGU) by a total of 26 scientific medical professional societies and organizations. It represents a comprehensive update of the recommendations for the care of severely injured patients, based on new scientific findings and studies. The guideline comprises 332 core recommendations with varying levels of recommendation and corresponding explanations, which consider expert knowledge and over 2400 cited references, thus meeting the highest level (S3) of guideline quality. The changes, particularly regarding trauma team activation, are of particular importance to emergency medical services. Two new chapters with recommendations for haemorrhage control and pain management in pre-hospital care have been added. Overall, the guideline remains an important standard for decision-making in the diagnosis and treatment of severely injured patients.

    Die 3. Überarbeitung der S3-Leitlinie Polytrauma/Schwerverletzten-Behandlung wurde unter der Federführung der Deutschen Gesellschaft für Unfallchirurgie (DGU) von insgesamt 26 Fachgesellschaften und Organisationen durchgeführt und stellt eine umfassende Aktualisierung der Handlungsempfehlungen zur Schwerverletzten-Versorgung auf Basis neuer wissenschaftlicher Erkenntnisse und Studien dar. Die Leitlinie enthält 332 Kernempfehlungen unterschiedlicher Empfehlungsgrade und dazugehörige Erläuterungen, die Expertenwissen und über 2400 zitierte Literaturstellen berücksichtigen und somit das höchste Niveau (S3) einer Leitlinie erfüllen. Die Änderungen, insbesondere zur Schockraumalarmierung, sind für den Rettungsdienst von besonderer Bedeutung. Zwei neue Kapitel mit Empfehlungen für die Blutstillung und Schmerzbehandlung in der prähospitalen Versorgung wurden hinzugefügt, insgesamt bleibt die Leitlinie ein wichtiger Standard für Entscheidungsfindungen bei Diagnostik und Therapie von Schwerverletzten.
    Schlagwörter Schwerverletztenversorgung ; Schockraumzuweisung ; Polytrauma ; S3-Leitlinie ; neue Empfehlungen ; trauma team activation ; polytrauma ; severely injured ; S3-Guideline Polytrauma ; new recommendations
    Sprache Deutsch
    Erscheinungsdatum 2024-05-29
    Verlag Georg Thieme Verlag KG
    Erscheinungsort Stuttgart ; New York
    Dokumenttyp Artikel
    ZDB-ID 2280747-0
    ISSN 1864-6743 ; 1438-941X ; 1864-6697 ; 0044-3220
    ISSN (online) 1864-6743 ; 1438-941X
    ISSN 1864-6697 ; 0044-3220
    DOI 10.1055/a-2276-6357
    Datenquelle Thieme Verlag

    Zusatzmaterialien

    Kategorien

  6. Buch ; Online ; Dissertation / Habilitation: Retrospektive klinische Studie zur operativen Therapie bei degenerativen Erkrankungen an der Halswirbelsäule

    Hackenberg, Lisa [Verfasser]

    2016  

    Verfasserangabe Lisa Hackenberg
    Schlagwörter Medizin, Gesundheit ; Medicine, Health
    Thema/Rubrik (Code) sg610
    Sprache Deutsch
    Verlag Deutsche Zentralbibliothek für Medizin
    Erscheinungsort Köln
    Dokumenttyp Buch ; Online ; Dissertation / Habilitation
    Datenquelle Digitale Dissertationen im Internet

    Zusatzmaterialien

    Kategorien

  7. Artikel ; Online: The pelvic vascular injury score (P-VIS): a prehospital instrument to detect significant vascular injury in pelvic fractures.

    Spering, Christopher / Lehmann, Wolfgang / Möller, Stefanie / Bieler, Dan / Schweigkofler, Uwe / Hackenberg, Lisa / Sehmisch, Stephan / Lefering, Rolf

    European journal of trauma and emergency surgery : official publication of the European Trauma Society

    2023  

    Abstract: Purpose: The purpose of this study was to identify predictive factors for peri-pelvic vascular injury in patients with pelvic fractures and to incorporate these factors into a pelvic vascular injury score (P-VIS) to detect severe bleeding during the ... ...

    Abstract Purpose: The purpose of this study was to identify predictive factors for peri-pelvic vascular injury in patients with pelvic fractures and to incorporate these factors into a pelvic vascular injury score (P-VIS) to detect severe bleeding during the prehospital trauma management.
    Methods: To identify potential predictive factors, data were taken (1) of a Level I Trauma Centre with 467 patients (ISS ≥ 16 and AIS
    Results: In study (1), 467 blunt pelvic trauma patients were included of which 24 (PVI) were presented with significant vascular injury (PVI, N = 24; control (C, N = 443). Patients with pelvic fractures and vascular injury showed a higher ISS, lower haemoglobin at admission and lower blood pressure. Their mortality rate was higher (PVI: 17.4%, C: 10.3%). In the defining and validating process of the score within the TR-DGU, 9227 patients met the inclusion criteria. 2090 patients showed significant peripelvic vascular injury (PVI
    Conclusion: The pelvic vascular injury score (P-VIS) allows an initial risk assessment for the presence of a vascular injury in patients with unstable pelvic injury. Thus, the management of these patients can be positively influenced at a very early stage, prehospital resuscitation performed safely targeted and further resources can be activated in the final treating Trauma Centre.
    Sprache Englisch
    Erscheinungsdatum 2023-10-23
    Erscheinungsland Germany
    Dokumenttyp Journal Article
    ZDB-ID 2275480-5
    ISSN 1863-9941 ; 1863-9933
    ISSN (online) 1863-9941
    ISSN 1863-9933
    DOI 10.1007/s00068-023-02374-x
    Datenquelle MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

    Zusatzmaterialien

    Kategorien

  8. Artikel: Evaluation of Prehospital Undertriage in Relation to Trauma Team Activation-Results from a Prospective Study in 12 Level one German Trauma Centers.

    Düsing, Helena / Hagebusch, Paul / Baacke, Markus / Bieler, Dan / Caspers, Michael / Clemens, Valentin / Fröhlich, Matthias / Hackenberg, Lisa / Hartensuer, Renè / Imach, Sebastian / Jensen, Kai Oliver / Keß, Annette / Kleber, Christian / Laue, Fabian / Lefering, Rolf / Maslauskas, Mindaugas / Matthes, Gerrit / Nohl, André / Özkurtul, Orkun /
    Paffrath, Thomas / Pedersen, Vera / Pfläging, Tristan / Sprengel, Kai / Störmann, Philipp / Trentzsch, Heiko / Waydhas, Christian / Schweigkofler, Uwe / On Behalf Of The Nis-Trauma TAcTIC Study Group

    Journal of clinical medicine

    2024  Band 13, Heft 6

    Abstract: Background/Objective: ...

    Abstract Background/Objective:
    Sprache Englisch
    Erscheinungsdatum 2024-03-16
    Erscheinungsland Switzerland
    Dokumenttyp Journal Article
    ZDB-ID 2662592-1
    ISSN 2077-0383
    ISSN 2077-0383
    DOI 10.3390/jcm13061714
    Datenquelle MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

    Zusatzmaterialien

    Kategorien

  9. Artikel: Quality of life and radiological outcome after cervical cage fusion and cervical disc arthroplasty.

    Röllinghoff, Marc / Röllinghof, Marc / Zarghooni, Kourosh / Hackenberg, Lisa / Zeh, Alexander / Radetzki, Florian / Delank, Karl-Stefan

    Acta orthopaedica Belgica

    2012  Band 78, Heft 3, Seite(n) 369–375

    Abstract: In this retrospective comparative study, 42 patients with single-level cervical radiculopathy were operated upon, either with Shell cage fusion (23 patients) or with Prestige cervical disc arthroplasty (19 patients). The mean follow-up (FU) was 17.5 ... ...

    Abstract In this retrospective comparative study, 42 patients with single-level cervical radiculopathy were operated upon, either with Shell cage fusion (23 patients) or with Prestige cervical disc arthroplasty (19 patients). The mean follow-up (FU) was 17.5 months (range: 5.6-42.1 months). Both treatments significantly improved all clinical parameters (VAS, ODI, SF36) (p < 0.001), without statistically relevant differences between the two groups. From a radiological viewpoint there was an obvious but statistically non-significant increase in the segmental height for both treatment groups. Segmental angle also increased in both groups, and the increase was significant (p < 0.05). As expected, range of motion (ROM) decreased significantly (p < 0.05) in the fusion group, while it was preserved in the arthroplasty group. Significantly more (p < 0.05) adjacent level degeneration class 1 to 4 was evident in the fusion group (8/23 or 34.8%) than in the arthroplasty group (3/19 or 15.8%). Two fusion patients (2/23 or 8.7%) developed painful clinical adjacent level disease requiring arthroplasty. The major conclusion was that significant adjacent level degenerative changes occurred in the cage group. Retained motion at the operative site seems to decrease the incidence of adjacent level degeneration. Implant subsidence was recorded at FU in 8 out of 42 patients (19%). It occurred significantly (p < 0.05) more often in the fusion group (6/23 or 26.1%) than in the arthroplasty group (2/19 or 10.5%), but it did not cause clinical symptoms. As in other studies, there is no explanation as to why better radiological results did not translate into better clinical outcomes within the time limits of the study.
    Mesh-Begriff(e) Adult ; Aged ; Aged, 80 and over ; Cervical Vertebrae/diagnostic imaging ; Cervical Vertebrae/surgery ; Diskectomy ; Female ; Humans ; Intervertebral Disc Displacement/complications ; Intervertebral Disc Displacement/surgery ; Male ; Middle Aged ; Quality of Life ; Radiculopathy/etiology ; Radiculopathy/surgery ; Radiography ; Range of Motion, Articular ; Spinal Fusion/instrumentation ; Total Disc Replacement
    Sprache Englisch
    Erscheinungsdatum 2012-06
    Erscheinungsland Belgium
    Dokumenttyp Comparative Study ; Journal Article
    ZDB-ID 210367-9
    ISSN 0001-6462 ; 1784-407X
    ISSN 0001-6462 ; 1784-407X
    Datenquelle MEDical Literature Analysis and Retrieval System OnLINE

    Zusatzmaterialien

    Kategorien

Zum Seitenanfang